Dydaktyka matematyki 2

TREŚCI NAUCZANIA

Teoretyczne:

Koncepcja realistyczna i inne koncepcje nauczania matematyki (np. mechanistyczna, strukturalistyczna, empirystyczna). Czynnościowe nauczanie matematyki w sensie Z. Krygowskiej. Psychologiczne i pedagogiczne aspekty teorii uczenia się. Nauczanie problemowe.

Poziomy kształcenia z uwzględnieniem korelacji międzyprzedmiotowych. Integracja wewnątrzprzedmiotowa.

Trudności i niepowodzenia w uczeniu się matematyki; klasy integracyjne i zespoły wyrównawcze.

Błąd: przyczyny, typy, konsekwencje dydaktyczne; konflikt poznawczy.

Planowanie pracy dydaktycznej - motywacja i aktywizacja uczniów. Komunikacja między uczniami oraz między nauczycielem i uczniem na lekcjach matematyki.

Środki dydaktyczne w procesie nauczania-uczenia się matematyki. Organizacja procesu nauczania i uczenia się z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz środków multimedialnych stosowanych w nauczaniu matematyki.

Analiza i ocena przydatności programów nauczania i podręczników do realizacji celów nauczania matematyki. Analiza lekcji matematyki.

Diagnozowanie możliwości ucznia, konstruowanie narzędzi badawczych, analiza wyników badań, sprawozdania. Wykrywanie przyczyn niepowodzeń uczniów w uczeniu się matematyki, przeciwdziałanie i zapobieganie.

Dydaktyczne wykorzystanie na różnych poziomach nauczania wiedzy związanej z mierzeniem różnych wielkości ciągłych; przekształceniami geometrycznymi i geometrią przestrzenną oraz z wiadomościami o funkcjach liczbowych, wyrażeniach algebraicznych i równaniach.

Praktyczne:

Zastosowanie poznanej teorii dydaktycznej, w szczególności odnoszącej się do kształtowania pojęć matematycznych i rozwiązywania zadań w nauczaniu w szkole podstawowej i gimnazjum. Praktyczne wykorzystanie poznanych metod nauczania matematyki.

Właściwe opracowanie i selekcja materiału nauczania z uwzględnieniem doboru: celów nauczania matematyki do określonej jednostki lekcyjnej; metod nauczania (z uwzględnieniem metod aktywizujących); różnorodnych form pracy uczniów; zadań do przyjętych wcześniej celów nauczania.

Stosowanie metod stymulujących myślenie uczniów i samodzielne zdobywanie przez nich wiedzy (z uwzględnieniem ,,metody projektów") oraz stosowanie różnych strategii wspomagania uczenia się (w zależności od potrzeb edukacyjnych uczniów).

Obserwowanie i analizowanie lekcji pod kątem merytoryczno-dydaktycznym oraz ocena efektów własnej pracy. Dokonywanie oceny osiągnięć uczniów klas, w których student odbywa praktykę.

Ciągłe pogłębianie i aktualizowanie wiedzy i umiejętności, prowadzenie ewaluacji własnych działań dydaktycznych i wychowawczych, a także modyfikowanie ich w zależności od osiąganych wyników.

Prowadzenie dokumentacji związanej z nauczaniem i wychowaniem w klasie szkolnej.

LITERATURA PODSTAWOWA
  1. H. Siwek, Dydaktyka matematyki: teoria i zastosowania w matematyce szkolnej. Biblioteczka Nauczyciela Matematyki, WSiP, Warszawa 2005.
  2. S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa 1990.
  3. G. Polya, Jak to rozwiązać?, PWN, Warszawa 1993.
  4. A. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki, cz. 2,3, WSiP, Warszawa 1977.
  5. H. Siwek, Czynnościowe nauczanie matematyki, WSiP, Warszawa 1998.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
  1. A. Z. Krygowska, M. Ciosek, S. Turnau, Strategie rozwiązywania zadań matematycznych jako problem dydaktyki matematyki, Wyż. Szkoła Ped. Kraków Rocznik Nauk.-Dydakt. 54 Prace z Dydaktyki Matematyki 1(1974), 5-41.
  2. (pod red. J. Żabowskiego), Prace prof. dr Anny Zofii Krygowskiej. Materiały do studiowania matematyki, tom I, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2000.
  3. (pod red. J. Żabowskiego), Prace prof. dr hab. Bogdana J. Noweckiego. Materiały do studiowania matematyki, tom II, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2001.
  4. (pod red. J. Żabowskiego), Prace dr Macieja Klakli. Materiały do studiowania matematyki, tom III, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2002.
  5. (pod red. J. Żabowskiego), Prace prof. dr hab. Jana Koniora. Materiały do studiowania matematyki, tom IV, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2002.
  6. S.K. Goel, M.S. Robillard, The equation: $- 2 = (-8)^{1/3} = (-8)^{2/6} = [(-8)^2]^{1/6} =
2,$ Educational Studies in Mathematics 1997 vol.33.

Wybrane artykuły z czasopism dla nauczycieli

  1. Matematyka,
  2. czasopismo dla nauczycieli, WSiP, Wrocław.
  3. Matematyka w szkole,
  4. czasopismo nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjum, GWO, Gdańsk.
  5. Nauczyciele i Matematyka
  6. [NiM], Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki, Bielsko-Biała.
  7. Oświata i Wychowanie,
  8. (lata 1983-1987).
  9. Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V. Dydaktyka Matematyki,
  10. Kraków.
  11. Studia Matematyczne Akademii Świętokrzyskiej,
  12. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce.
  13. Wiadomości Matematyczne,
  14. Rocznik Polskiego Towarzystwa Matematycznego, seria II, PWN Warszawa.

Podręczniki szkolne, przewodniki dla nauczycieli i materiały dydaktyczne.

Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 4.01.2008