Pracownia dydaktyki matematyki

TREŚCI NAUCZANIA

Cele ogólne nauczania matematyki na poziomach I,II, III (wg. A. Z. Krygowskiej) dla nauczania w szkole podstawowej i gimnazjum. Operacjonalizacja celów nauczania matematyki.

Typy i cele rozwiązywanych w szkole zadań matematycznych. Strategie heurystyczne, metody i etapy rozwiązywania zadań; dobór zadań do realizacji celów lekcji.

Podstawa programowa, programy i plany nauczania matematyki w szkole podstawowej i gimnazjum.

Projektowanie procesu kształcenia: przygotowanie do lekcji; budowa lekcji; konspekt; cele lekcji; metody nauczania; formy pracy na lekcji matematyki; środki dydaktyczne.

Strategie i metody w kontekście zakładanych celów.

Indywidualizacja nauczania. Ocena ucznia. Ewaluacja pracy nauczyciela. Ewaluacja osiągnięć uczniów.

Kształtowanie kompetencji kluczowych w nauczaniu matematyki.

Dydaktyczne wykorzystanie na różnych poziomach nauczania wiedzy merytorycznej o liczbach i działaniach oraz o figurach geometrycznych.

LITERATURA PODSTAWOWA
  1. H. Siwek, Dydaktyka matematyki: teoria i zastosowania w matematyce szkolnej. Biblioteczka Nauczyciela Matematyki, WSiP, Warszawa 2005.
  2. S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa 1990.
  3. G. Polya, Jak to rozwiązać?, PWN, Warszawa 1993.
  4. A. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki, cz. 3, WSiP, Warszawa 1977.
  5. H. Siwek, Czynnościowe nauczanie matematyki, WSiP, Warszawa 1998.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Wybrane artykuły z czasopism dla nauczycieli

  1. Matematyka,
  2. czasopismo dla nauczycieli, WSiP, Wrocław.
  3. Matematyka w szkole,
  4. czasopismo nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjum, GWO, Gdańsk.
  5. Nauczyciele i Matematyka
  6. [NiM], Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki, Bielsko-Biała.
  7. Oświata i Wychowanie,
  8. (lata 1983-1987).
  9. Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V. Dydaktyka Matematyki,
  10. Kraków.
  11. Studia Matematyczne Akademii Świętokrzyskiej,
  12. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce.
  13. Wiadomości Matematyczne,
  14. Rocznik Polskiego Towarzystwa Matematycznego, seria II, PWN Warszawa.
Podręczniki szkolne, przewodniki dla nauczycieli i materiały dydaktyczne.
Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 4.01.2008