Treści przedmiotu oscylują wokół problemów związanych z:
przyczynami i objawami głębszego upośledzenia umysłowego, sytuacją
psychologiczno-socjologiczną rodziny dziecka niepełnosprawnego,
możliwościami rozwojowymi i przystosowawczymi dzieci głębiej
upośledzonych umysłowo. Efektem uczestnictwa w zajęciach jest
uzyskanie przez studenta orientacji w zagadnieniach dotyczących
profilaktyki, wychowania, nauczania oraz terapii dzieci i
młodzieży głębiej upośledzonych umysłowo.
- J. Carr, Pomoc dziecku upośledzonemu, PZWL, Warszawa
1993.
- J. Kielin (red.), Rozwój daje radość, Gdańskie
Towarzystwo Psychologiczne, Gdańsk 1999.
- J.
Kielin, Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego, Gdańskie
Towarzystwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
- J.
Lausch-Żuk, Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim
upośledzeniem umysłowym, [w:] Dykcik W. (red.), Pedagogika
specjalna, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1997.
- I.
Lovaas, Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WSiP,
Warszawa 1993.
- H. Olechnowicz, Wyzwalanie aktywności
dzieci głębiej upośledzonych umysłowo, WSiP, Warszawa
1994.
- M. Piszczek, Terapia zabawą, terapia przez
sztukę, CMPPP MEN, Warszawa 1997.
- M. Piszczek
(red.), Metody komunikacji alternatywnej z osobami
niepełnosprawnymi, CMPPP MEN, Warszawa 1997.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
4.01.2008