Rola edukacji w społeczeństwie. Modele współczesnej szkoły -
tradycyjny, humanistyczny, refleksyjny, emancypacyjny. Refleksyjne
nauczanie i uczenie się. Źródła i rodzaje celów nauczania.
Struktura i dynamika procesu kształcenia. Tworzenie środowiska
sprzyjającego uczeniu się. Motywowanie uczniów do nauki. Ład i
dyscyplina w klasie oraz w szkole. Modele programów nauczania i
programu szkoły -programy: przedmiotowe, interdyscyplinarne,
poprzez-przedmiotowe, blokowe, ścieżki edukacyjne. Metody
stymulujące myślenie uczniów i samodzielne zdobywanie wiedzy.
Metoda projektów w szkole. Zewnątrzszkolny i wewnątrzszkolny
system oceniania - ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów oraz
efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły.
- F. Bereźnicki, Dydaktyka kształcenia ogólnego,
Kraków 2004.
- L. Cohen, L. Manion, K. Morrison, Wprowadzenie do
nauczania, Poznań 2003.
- G. Dryden, J. Vos, Rewolucja w uczeniu, Poznań
2003.
- M. Harmin, Duch klasy. Jak motywować uczniów do
nauki, Warszawa 2004.
- I. Kawecki, Wprowadzenie do wiedzy o szkole i
nauczaniu, Kraków 2003.
- K. Kruszewski, K. Konarzewski, Sztuka
nauczania. Czynności nauczyciela, Wraszawa 1991.
- J. Krzyżewska, Aktywizujące metody i
techniki w edukacji, Suwałki 2003.
- M.
Śnieżyński, Sztuka dialogu. Teoretyczne założenia a szkolna
rzeczywistość, Kraków 2005.
- M. Węglińska, Jak
przygotować się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków
1997.
- R. Anderson, Uczenie się i pamięć, Warszawa
1998.
- R. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 1994.
- J. S. Bruner, W poszukiwaniu teorii nauczania, Warszawa
1994.
- K. Denek, I. Kuźniak, Projektowanie celów
kształcenia w reformowanej szkole, Poznań 2001.
- K. Kruszewski, K. Konarzewski, Sztuka
nauczania. Szkoła, Warszawa 1991.
- Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, Warszawa
2000.
- W. Okoń, Wprowadzenie do
dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
- B. Łuczak, Niepowodzenia w
nauce, Poznań 2000.
- A. Ornstein, T. Hunkins, Program szkolny, założenia, zasady, problematyka, Warszawa
1999.
- J. Pople, Uczeń
trudny - jak go skłonić do nauki, Warszawa 1997.
- E. Putkiewicz, Proces komunikowania się na lekcji, Warszawa
1990.
- T. Szaran, Pomiar dydaktyczny, Warszawa 2000.
- J. Półturzycki, Dydaktyka dla nauczycieli, Toruń
1999.
- M. Śnieżyński, Dialog edukacyjny, Kraków 2001.
- W. Walczak, Jak oceniać ucznia, Łódź 2001.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
4.01.2008