Wychowanie jako zjawisko społeczne i składnik kultury. Teorie
wychowania w kontekście refleksji nad wychowaniem. Koncepcje
człowieka a cele wychowania. Wartości w wychowaniu. Struktura i
dynamika procesu wychowania. Zasady, metody, formy, techniki i
środki wychowania. Zadania wychowawcy klasy. Konstruowanie
programów wychowawczych. Problemy i trudności wychowawcze. Praca
wychowawcza z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 1, Gdańsk 2006.
- O. Speck, Być nauczycielem, Gdańsk 2005.
- M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Kraków
2003.
- M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak
(red.), Wychowanie - pojęcia, procesy, konteksty, Gdańsk 2007.
- B. Śliwerski, Program wychowawczy szkoły, Warszawa
2001.
- W. Brezinka, Wychowanie i pedagogika w dobie
przemian kulturowych, Kraków 2005.
- T. Sokołowska-Dzioba (red.), Kształtowanie umiejętności
wychowawczych, Lublin 2002.
- M. Łobocki, Wychowanie moralne w zarysie, Kraków
2002.
- J. Danielewska, Agresja u dzieci - szkoła
porozumienia, Warszawa 2002.
- C. H. Edwards, Dyscyplina i kierowanie klasą, Warszawa
2006.
- J. Robertson, Jak zapewnić dyscyplinę, ład i
uwagę w klasie Warszawa 1998.
- A. Faber, E. Mazlish, Jak mówić żeby
dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas
mówiły, Poznań 2002.
- J. Elliott, M. Place, Dzieci i
młodzież w kłopocie, Warszawa 2000.
- J. J. McWhirter i inni, Zagrożona młodzież, Warszawa
2001.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
4.01.2008