Koncepcje i praktyki wychowania

TREŚCI NAUCZANIA

Wychowanie jako zjawisko społeczne i składnik kultury. Teorie wychowania w kontekście refleksji nad wychowaniem. Koncepcje człowieka a cele wychowania. Wartości w wychowaniu. Struktura i dynamika procesu wychowania. Zasady, metody, formy, techniki i środki wychowania. Zadania wychowawcy klasy. Konstruowanie programów wychowawczych. Problemy i trudności wychowawcze. Praca wychowawcza z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

LITERATURA PODSTAWOWA
  1. B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 1, Gdańsk 2006.
  2. O. Speck, Być nauczycielem, Gdańsk 2005.
  3. M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.
  4. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie - pojęcia, procesy, konteksty, Gdańsk 2007.
  5. B. Śliwerski, Program wychowawczy szkoły, Warszawa 2001.
  6. W. Brezinka, Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, Kraków 2005.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
  1. T. Sokołowska-Dzioba (red.), Kształtowanie umiejętności wychowawczych, Lublin 2002.
  2. M. Łobocki, Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2002.
  3. J. Danielewska, Agresja u dzieci - szkoła porozumienia, Warszawa 2002.
  4. C. H. Edwards, Dyscyplina i kierowanie klasą, Warszawa 2006.
  5. J. Robertson, Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie Warszawa 1998.
  6. A. Faber, E. Mazlish, Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Poznań 2002.
  7. J. Elliott, M. Place, Dzieci i młodzież w kłopocie, Warszawa 2000.
  8. J. J. McWhirter i inni, Zagrożona młodzież, Warszawa 2001.
Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 4.01.2008