- Pojęcie inwalidztwa, inwalidztwo wrodzone i nabyte
(psychologiczny aspekt obu rodzajów niepełnosprawności).
- Rodzaje inwalidztwa (umysłowe, fizyczne); stopnie upośledzenia
umysłowego i związane z tym możliwości oraz ograniczenia rozwoju i
poziomu edukacji, zakłócenia komunikacji interpersonalnej i jej
przyczyny (niewłaściwa segregacja bodźców również o charakterze
społecznym, zaburzenia mowy i zachowania).
- Niepełnosprawność sensoryczna (wzrokowa, słuchowa),
stopnie niepełnosprawności, możliwości kształcenia i obiektywne
ograniczenia funkcji organizmu - sposoby ich kompensacji.
- Niepełnosprawność motoryczna (przyczyny, rodzaje,
skutki).
- Pojęcie integracji i rodzaje integracji,
pozytywne i negatywne aspekty integracji edukacyjnej.
- J. Doroszewska, Pedagogika specjalna, t. I i
II, Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1989.
- H.
Larkowa, Człowiek niepełnosprawny. Problemy psychologiczne, PZWL
1987.
- Z. Sękowska, Pedagogika
specjalna, Wydawnictwo UMCS 1987.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
4.01.2008