Psychologia dziecka niepełnosprawnego

TREŚCI NAUCZANIA
  1. Pojęcie inwalidztwa, inwalidztwo wrodzone i nabyte (psychologiczny aspekt obu rodzajów niepełnosprawności).
  2. Rodzaje inwalidztwa (umysłowe, fizyczne); stopnie upośledzenia umysłowego i związane z tym możliwości oraz ograniczenia rozwoju i poziomu edukacji, zakłócenia komunikacji interpersonalnej i jej przyczyny (niewłaściwa segregacja bodźców również o charakterze społecznym, zaburzenia mowy i zachowania).
  3. Niepełnosprawność sensoryczna (wzrokowa, słuchowa), stopnie niepełnosprawności, możliwości kształcenia i obiektywne ograniczenia funkcji organizmu - sposoby ich kompensacji.
  4. Niepełnosprawność motoryczna (przyczyny, rodzaje, skutki).
  5. Pojęcie integracji i rodzaje integracji, pozytywne i negatywne aspekty integracji edukacyjnej.

LITERATURA
  1. J. Doroszewska, Pedagogika specjalna, t. I i II, Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1989.
  2. H. Larkowa, Człowiek niepełnosprawny. Problemy psychologiczne, PZWL 1987.
  3. Z. Sękowska, Pedagogika specjalna, Wydawnictwo UMCS 1987.
Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 4.01.2008