Teoretyczne:
Język matematyki: składniki (werbalny, symboliczny, algorytmiczny,
rysunkowy), ich charakterystyka i rola w matematyce i jej
poznaniu.
Intuicja w matematyce i jej nauczaniu: intuicja pierwotna i
przedłużona; błędy intuicji.
Wyobraźnia przestrzenna, jej rola, kształtowanie; inne typy
wyobraźni.
Możliwości matematyczne ucznia w szkole ponadgimnazjalnej.
Strategie wspomagania uczenia się (w zależności od potrzeb
edukacyjnych uczniów). Praca z uczniem zdolnym, praca z uczniem
słabym; matura z matematyki. Samokształcenie i warsztat pracy
ucznia; formy prezentacji osiągnięć indywidualnych ucznia.
Dydaktyczne wykorzystanie na różnych poziomach nauczania wiedzy o
bryłach przestrzennych i przekształceniach geometrycznych
płaszczyzny i przestrzeni, granicy ciągu i funkcji, jej ciągłości
i różniczkowalności.
Przykładowe badania i wyniki badań w zakresie dydaktyki
matematyki.
Praktyczne:
Zastosowanie poznanej teorii dydaktycznej w praktyce szkolnej.
Pisemne projektowanie rozwiązań merytoryczno-dydaktycznych
(scenariuszy i konspektów) w szkołach ponadgimnazjalnych na
poziomach podstawowym i rozszerzonym nauczania matematyki.
Przygotowanie, prowadzenie i analizowanie lekcji matematyki.
Modyfikowanie własnych działań dydaktycznych w zależności od
osiąganych wyników. Właściwe opracowanie i selekcja materiału
nauczania: dobór celów nauczania matematyki do określonej
jednostki lekcyjnej, dobór metod nauczania z uwzględnieniem metod
aktywizujących oraz dobór zadań do przyjętych wcześniej celów
nauczania.
- H. Siwek, Dydaktyka matematyki: teoria i
zastosowania, WSiP Warszawa 2005.
- S.
Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN Warszawa 1990.
- G. Polya, Jak to rozwiązać?, PWN Warszawa 1993.
- Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki tomy 2,
3, WSiP Warszawa 1977.
- Z. Krygowska, Zarys
dydaktyki matematyki tom 1, WSiP Warszawa 1977.
- W.
Nowak, Konwersatorium z dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa
1989.
- Z. Krygowska, M. Ciosek, S. Turnau, Strategie
rozwiązywania zadań matematycznych jako problem dydaktyki
matematyki, WSP. Rocznik Nauk.-Dydakt. 54, Kraków 1974.
- (pod red. J. Żabowskiego), Prace prof. dr Anny Zofii
Krygowskiej. Materiały do studiowania matematyki, tom
I, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2000.
- (pod red.
J. Żabowskiego), Prace prof. dr hab. Bogdana J. Noweckiego.
Materiały do studiowania matematyki, tom II, Wydawnictwo Naukowe
Novum, Płock 2001.
- (pod red. J. Żabowskiego), Prace
dr Macieja Klakli. Materiały do studiowania matematyki, tom III, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2002.
- (pod red. J.
Żabowskiego), Prace prof. dr hab. Jana Koniora. Materiały do
studiowania matematyki, tom IV, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock
2002.
- G. Polya, Odkrycie matematyczne, WN-T,
Warszawa 1975.
- A. Pardała, Wyobraźnia przestrzenna
uczniów w warunkach nauczania szkolnej matematyki. Teoria
problemy, propozycje, ,,Fosze'', Rzeszów 1995.
- M.
Ciosek, Rozwiązywanie zadań matematycznych na różnych poziomach
matematycznego doswiadczenia, WN AP, Kraków, 2005.
- S. Vinner, The pseudo-conceptual and the pseudo-analitical
thought process in the mathematics learning, Educational Studies
in Mathematics 1997 vol.34.
Wybrane artykuły z czasopism dla nauczycieli:
- Matematyka, Czasopismo dla nauczycieli, WSiP,
Wrocław.
- Nauczyciele i Matematyka [NiM],
Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki, Bielsko-Biała.
- Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego,
Seria V. Dydaktyka Matematyki, Kraków.
- Studia
Matematyczne Akademii Świętokrzyskiej, Wydawnictwo Akademii
Świętokrzyskiej, Kielce.
- Wiadomości
Matematyczne, Rocznik Polskiego Towarzystwa Matematycznego, seria
II, PWN Warszawa.
Podręczniki szkolne, przewodniki dla nauczycieli i materiały
dydaktyczne. Materiały przygotowujące do matury.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
4.01.2008 (ostatnia modyfikacja: 6.03.2008)