Pojęcia organizacji komputera (Computer Organization) i
architektury komputera (Computer Atchitecture). Systemy liczbowe i
kody uzupełnieniowe. Elementy algebry Boole'a. Minimalizacja
funkcji logicznych: metoda przekształceń formalnych, metoda tablic
Karnaugha, metoda Quine'a-McCluskeya. Analiza i projektowanie
układów kombinacyjnych: bramki logiczne (AND, OR, NOT, NAND, NOR,
XOR), układy arytmetyczne (półsumator, sumator), kodery, dekodery,
multipleksery, demultipleksery, pamięci ROM, programowalne układy
logiczne PLD (Programmable Logic Device). Analiza i projektowanie
synchronicznych układów sekwencyjnych (przerzutniki typu SR, D i
JK), rejestry, liczniki. Jednostka centralna CPU (Central
Processing Unit), procesor i jego model programowy. Lista
rozkazów. Projektowanie prostej przykładowej jednostki
arytmetyczno-logicznej ALU (Arithmetic-Logic Unit). Jednostka
sterująca (Control Unit): sterowanie sprzętowe (układowe)
(Hardwared Control) i sterowanie mikroprogramowane
(Microprogrammed Control). Typy i formaty danych. Projektowanie
(organizacja i architektura) prostego przykładowego komputera ze
sterowaniem sprzętowym (układowym) - model von Neumanna.
Projektowanie (organizacja i architektura) prostego przykładowego
komputera ze sterowaniem mikroprogramowanym. Przetwarzanie
potokowe (Pipelined Datapath). Komputer CISC (Complex Instruction
Set Computers) i RISC (Reduced Instruction Set Computers). Język
symboliczny (Assembly Language) i asembler (Assembler). Hierarchia
pamięci, stronicowanie pamięci. Urządzenia wejścia-wyjścia.
Przerwania. Systemy wieloprocesorowe.
- W. Stallings, Organizacja i architektura
komputerów, WNT, 1996.
- B.S. Chalk, Organizacja i
architektura komputerów, WNT, 1998.
- M. Morris Mano,
C. Kime, Logic and computer design fundamentals, Prentice-Hall,
2001.
- M. Morris Mano, Digital design, Prentcie Hall,
2002.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
4.01.2008 (ostatnia modyfikacja: 6.03.2008)