Na egzaminie magisterskim student powinien wykazać się znajomością
i dobrym rozumieniem podstawowych pojęć matematycznych i ich
własności oraz znajomością podstawowych zagadnień z dydaktyki
matematyki. Ponadto powinien dobrze operować językiem
matematycznym, umieć przedstawić syntetycznie kluczowe problemy
matematyki wyższej, a także widzieć związki matematyki wyższej z
matematyką elementarną.
Każdy student powinien być przygotowany do odpowiedzi na wszystkie
zagadnienia działu I oraz wszystkie zagadnienia z wybranego przez
siebie i uzgodnionego z promotorem jednego z działów: II, III, IV,
V i VI (studenci o specjalności Matematyka z Informatyką --
również z działu VII). Wybór tego działu musi być zgłoszony przy
składaniu pracy (w szczególności po to, aby w egzaminie mógł
uczestniczyć specjalista z informatyki, jeżeli student wybrał
dział VII). Na wniosek studenta i promotora Dyrektor Instytutu
może wyznaczyć studentowi indywidualne pensum do egzaminu
magisterskiego, które zastąpi wybór jednego z działów II-VII
(dział I pozostaje obowiązkowy).
- I. Pojęcia i wiadomości podstawowe
-
- Pojęcia teorii aksjomatycznej i jej modelu.
- Elementarne pojęcia rachunku zdań.
- Aksjomatyczny system
teorii mnogości.
- Liczby kardynalne i porządkowe.
- Relacje równoważnościowe i porządkowe. Definiowanie pojęć
matematycznych za pomocą relacji równoważnościowych.
Uporządkowanie podstawowych zbiorów liczbowych.
- Systemy
aksjomatyczne arytmetyki liczb naturalnych. Konstrukcja zbioru
liczb naturalnych w teorii mnogości. Konstrukcje podstawowych
struktur liczbowych (liczby całkowite, wymierne, rzeczywiste i
zespolone).
- Aksjomatyczne ujęcie geometrii elementarnej.
Różne geometrie i ich modele.
- Geometria krzywych. Krzywe
regularne, długość krzywej, trójścian Freneta.
- Geometria
powierzchni. Wektor normalny, płaszczyzna styczna, pole płata.
- Definicje i modele podstawowych struktur algebraicznych,
struktury ilorazowe.
- Homomorfizmy struktur algebraicznych.
Podstawowe własności oraz przykłady w poszczególnych
strukturach.
- Przestrzeń wektorowa, jej baza i wymiar;
podprzestrzeń generowana przez zbiór; przykłady.
- Algebra
macierzy, wyznaczniki i układy równań liniowych.
- Układy
współrzędnych w przestrzeniach afinicznych i euklidesowych.
Równania prostych i płaszczyzn.
- Przekształcenia afiniczne.
- Krzywe i powierzchnie stopnia 2.
- Aksjomatyka rachunku
prawdopodobieństwa. Prawdopodobieństwo warunkowe,
prawdopodobieństwo całkowite, wzór Bayesa. Niezależność
zdarzeń. Przykłady przestrzeni probabilistycznych.
- Zmienne
losowe jedno- i dwuwymiarowe i generowane przez nie przestrzenie
probabilistyczne na prostej i na płaszczyźnie. Niezaleźność
zmiennych losowych. Dystrybuanta. Wartość oczekiwana i wariancja.
- Różne rodzaje zbieżności. Prawo wielkich liczb Bernoulliego.
Twierdzenia graniczne.
- Różne definicje granicy ciągu i
granicy funkcji. Podstawowe własności granic ciągów funkcji.
- Szeregi liczbowe. Kryteria zbieżności.
- Różne definicje
ciągłości funkcji. Własności funkcji ciągłych.
- Topologia i
sposoby jej wprowadzania. Odwzorowania ciągłe i homeomorfizmy.
- Pochodna funkcji jednej zmiennej. Ekstrema funkcji,
wypukłość. Twierdzenia o wartości średniej i ich zastosowania.
Wzór Taylora.
- Różniczki funkcji wielu zmiennych, pochodne
cząstkowe, pochodna kierunkowa.
- Funkcje analityczne,
twierdzenie całkowe Cauchy'ego, wzór całkowy Cauchy'ego,
ich konsekwencje.
- Proces całkowy w definicjach różnego
rodzaju całek (wielokrotnych, krzywoliniowych, powierzchniowych).
- Przestrzenie Banacha. Podstawowe przykłady przestrzeni
ciągowych i funkcyjnych oraz operatorów liniowych ciągłych na
tych przestrzeniach.
- Miara i jej podstawowe własności. Miara
Lebesgue'a, miara Jordana.
- Poziomy i kryteria rozumienia pojęć. Typy rozumowań w
nauczaniu matematyki (wnioskowanie empiryczne, intuicyjne
i formalne, indukcja, dedukcja, redukcja, rozumowanie nie wprost).
- Rodzaje zadań matematycznych w różnych koncepcjach
nauczania, główne etapy wg. Polyi i przykłady wskazówek
heurystycznych w procesie rozwiązywania zadań.
- Cele
nauczania matematyki, rola pojęciowego i algorytmicznego ujęcia
matematyki w różnych koncepcjach nauczania.
- Dydaktyczne
problemy związane z definiowaniem i korzystaniem z definicji,
formułowaniem twierdzeń, ich stosowaniem i dowodzeniem.
- Wykorzystanie technologii informacyjnej w nauczaniu matematyki,
przykłady edukacyjnych programów komputerowych.
- II. Analiza matematyczna i topologia
-
- Różne rodzaje przestrzeni topologicznych (przestrzenie
zwarte, spójne, zupełne, ośrodkowe); aksjomaty oddzielania.
- Własności funkcji ciągłych rzeczywistych, określonych na
przestrzeniach metrycznych.
- Własności granic ciągów
funkcyjnych i sum szeregów funkcyjnych.
- Ekstrema i ekstrema
warunkowe dla funkcji wielu zmiennych.
- Zastosowanie
twierdzenia Liouville'a do dowodu zasadniczego twierdzenia
algebry.
- Twierdzenie o identyczności funkcji analitycznych.
Twierdzenie o zachowaniu obszaru dla funkcji analitycznych.
Zastosowana tych twierdzeń.
- Miara zewnętrzna, twierdzenie Caratheodory'ego, miara
Lebesgue'a i jej własności.
- Całka Lebesgue'a, własności i
związek z całką Riemanna.
- Twierdzenia o istnieniu i
jednoznaczności rozwiązań równań różniczkowych.
- Przykłady metod rozwiązywania pewnych typów równań różniczkowych
pierwszego i drugiego rzędu.
- Przestrzenie Banacha i Hilberta
jako przykłady łączenia struktury topologicznej i liniowej.
Operatory i funkcjonały liniowe ciągłe.
- Szeregi Fouriera w
przestrzeni Hilberta. Kryteria zbieżności dla funkcji
rzeczywistych.
- III. Algebra
-
- Grupy i pierścienie, dzielniki normalne i ideały, struktury
ilorazowe.
- Element pierwszy i nierozkładalny; pierścień
Gaussa, pierścień główny, pierścień noetherowski, pierścień
Dedekinda.
- Przywiedlność i nieprzywiedlność
wielomianów nad danymi pierścieniami.
- NWP i NWW. Pierścienie
Euklidesa i algorytm Euklidesa.
- Elementy algebraiczne i
elementy przestępne nad ciałem; rozszerzenia algebraiczne,
rozszerzenia skończone, rozszerzenie o element algebraiczny.
- Ciała algebraicznie domknięte. Zasadnicze twierdzenie algebry.
- Przestrzenie euklidesowe; od iloczynu skalarnego przez normę
do metryki; ortogonalność; postać iloczynu skalarnego.
- Izometrie, własności, reprezentacje, macierze ortogonalne,
przykłady.
- Postacie kanoniczne formy kwadratowej. Własności.
Formy kwadratowe dodatnio określone.
- Macierz
przekształcenia liniowego względem danych baz, rząd
przekształcenia.
- IV. Geometria
-
- Pojęcie geometrii w sensie Kleina. Podstawowe niezmienniki
grup przekształceń rzutowych, afinicznych i euklidesowych
(izometrii).
- Twierdzenie o rozkładzie izometrii na symetrie
względem hiperpłaszczyzn.
- Klasyfikacja izometrii przestrzeni
i
.
- Izometrie własne wielokątów i wielościanów
foremnych.
- Warunki wykonalności konstrukcji cyrklem i
linijką.
- Konstruowalność wielokątów foremnych. Złoty
podział.
- Warunki rownoważne V postulatowi Euklidesa.
- Dualność w geometrii rzutowej. Przykłady twierdzeń dualnych.
- Dwustosunek czwórki punktow. Czworokąt zupełny. Punkty
harmoniczne.
- Przykłady powierzchni orientowalnych i
nieorientowalnych.
- Powierzchnie o stałej krzywiźnie.
- Formy fundamentalne.
- Pojęcie geodezyjnych i przykłady.
- V. Rachunek prawdopodobieństwa z elementami statystyki
matematycznej
-
- Przestrzeń probabilistyczna (definicja aksjomatyczna).
Ziarnista (dyskretna) przestrzeń probabilistyczna.
Przestrzeń probabilistyczna jako model doświadczenia losowego.
- Zmienna losowa jedno- (dwu-) wymiarowa i generowana przez
nią przestrzeń probabilistyczna na prostej (na płaszczyźnie).
- Szeregi liczbowe i funkcyjne w rachunku prawdopodobieństwa.
Funkcja charakterystyczna zmiennej losowej. Momenty zmiennej
losowej.
- Twierdzenia graniczne.
- Podstawowe rozkłady
prawdopodobieństwa i przykłady przestrzeni probabilistycznych o
tych rozkładach (rozkład Bernoulliego, Poissona, normalny, itd.).
- Populacja. Cecha. Próba. Statystyka. Estymacja i weryfikacja
hipotez -- na przykładach adresowanych do szkoły.
- VI. Dydaktyka matematyki
-
- Reprezentacje enaktywne, ikoniczne i symboliczne i ich rola
w prosesie kształtowania pojęć matematycznych.
- Specyfika
języka szkolnej matematyki, charakterystyczne błędy popełniane
przez uczniów i sposoby ich wykorzystywania w procesie
kształtowania pojęć.
- Lokalna dedukcja na lekcjach
matematyki.
- Środki poglądowe specyficzne dla matematyki
szkolnej.
- Czynnościowe nauczanie matematyki.
- Elementy
logiki w nauczaniu matematyki.
- Metodyka nauki o liczbie i
działaniach.
- Metodyka nauki o funkcjach numerycznych i ich
wykresach.
- Metodyka nauki o przekształceniach
geometrycznych.
- Równania i nierówności w matematyce
elementarnej.
- VII. Informatyka
-
- Najpopularniejsze systemy operacyjne - przeznaczenie,
krótka charakterystyka.
- Typowe struktury danych
używane w językach programowania.
- Procedura jako element
strukturalizacji algorytmu.
- Iteracja a rekurencja.
- Metody translacji programów komputerowych - kompilacja,
interpretacja - podstawowe różnice.
- Definicja algorytmu,
cechy poprawnych algorytmów, przykłady.
- Podobieństwa i
różnice programów użytkowych.
- Program użytkowy jako
narzędzie pracy biurowej - przykłady zastosowań.
- Program
użytkowy w edukacji - przykłady zastosowań.
- Alternatywa dla
Microsoft Office - przykłady innych pakietów biurowych, w
tym dostępnych bezpłatnie (freeware).
- Wybrane problemy
ochrony danych - wirusy i ochrona przed ich atakami.
- Internet jako narzędzie komunikacji i źródło wiedzy - typowe
usługi.
- Elementy budowy komputera - przykłady urządzeń
wewnętrznych i zewnętrznych.
- Przechowywanie informacji
- jednostki pamięci, rodzaje pamięci, przykładowe nośniki.
- Legalność oprogramowania - aspekty prawne i etyczne.
- Przykładowy program przedmiotu ,,Elementy informatyki'' dla
wybranej klasy.
- Propozycja przebiegu lekcji informatyki z
zakresu gimnazjum lub szkoły średniej.
- Propozycja lekcji
matematyki z wykorzystaniem komputera.
- Przykładowe programy
komputerowe do zastoswań podczas lekcji matematyki.
- Przykłady zasobów internetowych dla nauczyciela matematyki.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
4.01.2008 (ostatnia modyfikacja: 6.03.2008)