Diagnoza możliwości matematycznych uczniów z niepełnosparwnością intelektualną

TREŚCI NAUCZANIA
  1. Możliwości matematyczne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w aspekcie aktywności matematycznych i w aspekcie opanowania wiadomości.
  2. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki a dojrzałość szkolna (operacyjne rozumowanie w zakresie koniecznym do uczenia się matematyki).
  3. Wyniki badań nad możliwościami uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie operowania pojęciami arytmetycznymi i geometrycznymi.
  4. Wyniki egzaminów zewnętrznych w szkole specjalnej (www.cke.edu.pl).

LITERATURA PODSTAWOWA
  1. H. Siwek, Możliwości matematyczne uczniów szkoły specjalnej. Zarys teorii i propozycje rozwiązań metodycznych, WSiP, Warszawa 1992.
  2. Z. Semadeni (red. ), Nauczanie początkowe matematyki, tom 3, WSiP, Warszawa 1985.
  3. Programy i podręczniki do matematyki w szkole specjalnej sprzed reformy (1999 r.)

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
  1. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Kompetencje intelektualne sześciolatków w zakresie pojmowania podstawowych pojęć i umiejętności matematycznych, w: Kwartalnik Pedagogiczny 1, 1987.
  2. B. Rożek, Struktury szeregowo-kolumnowe u dzieci w wieku od 6 do 8 lat, w: Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 19, s. 29- 46, 1997.
  3. S. Serafin, H. Siwek, Wybrane wykłady z matematyki dla kierunków pedagogiki specjalnej i nauczania przedszkolnego, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1975.
  4. Artykuły z czasopism: Dydaktyka Matematyki, Matematyka, Matematyka w Szkole, Nauczyciele i Matematyka i inne - zalecane przez prowadzącego przedmiot.
Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 4.01.2008