przypomnienie kierunków pedagogiki specjalnej - według
charakteru odchyleń, rodzaju odchyleń w rozwoju, naukowych podstaw
stosowanych metod pracy, rezultatów pracy pedagogicznej;
Specyficzne uwarunkowania procesu uczenia się osób
upośledzonych umysłowo:
problemy kształcenia dzieci z
zaburzeniami emocjonalnymi;
placówki rewalidacyjne dla dzieci
lekko, umiarkowanie, znacznie i głęboko upośledzonych umysłowo.
Kształcenie zawodowe młodzieży upośledzonej umysłowo i możliwości
podjęcia pracy.
Przygotowanie osób upośledzonych umysłowo do
pełnienia ról społecznych w dorosłym życiu.
Przygotowanie osób
upośledzonych umysłowo do autonomii i integracji społecznej.
Domy pomocy społecznej, hostele, wspólnoty "Arki", mieszkanie z
rodzeństwem i samodzielne mieszkanie przy wsparciu środowiska jako
możliwości "na dorosłe życie" osoby z upośledzeniem umysłowym.
Filmy ukazujące pracę edukacyjno-terapeutyczną z dzieckiem
upośledzonym umysłowo.
LITERATURA
W. Dykcik (red. ), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo
Naukowe UAM, Poznań 1997.
H. Olechnowicz, U źródeł
rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa 1999.
J.
Obuchowska, Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa 1991.
J. Wyczesany, Pedagogika upośledzonych
umysłowo, Kraków 2000.