Strefa możliwości i najbliższych możliwości uczniów z
niepełnosprawnością umysłową i rozwiniętych prawidłowo w zakresie
prostych aktywności matematycznych - wyniki badań.
Wspomaganie rozwoju myślenia dziecka przez rozwijanie aktywności
matematycznych, takich jak: kopiowanie, naśladowanie rozumne,
analiza i synteza, dostrzeganie prawidłowości, uogólnianie,
klasyfikacja, dostrzeganie analogii.
Rozpoznawanie i
tworzenie sytuacji problemowych pobudzających do schematyzowania,
matematyzowania, kodowania, posługiwania się językiem
symbolicznym, stosowania algorytmów, definiowania.
Zabiegi
aktywizujące związane z treściami matematycznymi stosowane w
podręcznikach dla uczniów szkół specjalnych i ich porównanie z
podręcznikami dla uczniów rozwijających się prawidłowo.
Gry
i zabawy matematyczne jako elementy motywujące dzieci z
niepełnosprawnością intelektualną do aktywności typu
matematycznego.
LITERATURA PODSTAWOWA
H. Siwek, Naśladowanie wzorca i dostrzeganie
prawidłowości w prostych sytuacjach matematycznych i
paramatematycznych przez dzieci upośledzone w stopniu
lekkim, Prace Monograficzne WSP, Kraków 1985.
Z.
Semadeni (red. ), Nauczanie początkowe matematyki, tom 2, WSiP,
Warszawa 1984.
Programy i podręczniki matematyki
dla klas IV-VI szkoły specjalnej.
H. Siwek, Pojęcie
wielkości proporcjonalnych a pojęcie liczby u dzieci ze szkoły
specjalnej w porównaniu z dziećmi ze szkoły masowej, w: Roczniki
Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka
Matematyki 12, 1990.
A. Urbańska, O aktywności
matematycznej dziecka przedszkolnego na przykładzie kształtowania
pojęcia liczb, Problemy Studiów Nauczycielskich 6, Wydawnictwo
Naukowe WSP, Kraków 1996, s. 95-97.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
M. Cackowska, Rozwiązywanie zadań tekstowych w
klasach I-III. Poradnik metodyczny, WSiP, Warszawa 1993.
J. Filip, T. Rams, Dziecko w świecie
matematyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000.
J. Głodkowska, Wrażliwość edukacyjna w kształtowaniu
doświadczeń matematycznych u dzieci upośledzonych umysłowo w
stopniu lekkim. Poznanie, wspomaganie, skuteczność edukacji w
klasie pierwszej, Wydawnictwa WSPS, Warszawa 1998.
E. Gruszczyk-Kolczyńska, Skarbiec matematyczny z
poradnikiem metodycznym dla klas 0 i kl. I-III. , WSiP,
Warszawa 2005.
H. Moroz, Nasza matematyka. Zabawy
i gry dydaktyczne, Wydawnictwo BGW, Warszawa 1991.
B. Nawolska, A. Urbańska, Pierwsze kroki w
rozwiązywaniu arytmetycznych zadań tekstowych, Rocznik Nauk.
-Dydakt. 172, Prace Pedagogiczne 17, WSP Kraków 1995, s. 73-82.
H. Pieprzyk, Matematyczne gry i zabawy, Wydawnictwo
"Dla szkoły", Wilkowice 2002.
M. Potemkowska, Rola
zadań tekstowych typu problemowego w początkowym nauczaniu
matematyki, PWN, Warszawa Poznań 1977.
A.
Urbańska, O tworzeniu się pojęcia liczby u dzieci, w: Zeszyty
Wszechnicy Świętokrzyskiej 16, Wydawnictwo Uczelniane Wszechnica
Świętokrzyska, Kielce 2003, s. 51-71.
Artykuły z
czasopism: Dydaktyka Matematyki, Matematyka, Matematyka w
Szkole, Nauczyciele i Matematyka i inne - zalecane przez
prowadzącego przedmiot.