Rozwijanie aktywności matematycznej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

TREŚCI NAUCZANIA
  1. Strefa możliwości i najbliższych możliwości uczniów z niepełnosprawnością umysłową i rozwiniętych prawidłowo w zakresie prostych aktywności matematycznych - wyniki badań.
  2. Wspomaganie rozwoju myślenia dziecka przez rozwijanie aktywności matematycznych, takich jak: kopiowanie, naśladowanie rozumne, analiza i synteza, dostrzeganie prawidłowości, uogólnianie, klasyfikacja, dostrzeganie analogii.
  3. Rozpoznawanie i tworzenie sytuacji problemowych pobudzających do schematyzowania, matematyzowania, kodowania, posługiwania się językiem symbolicznym, stosowania algorytmów, definiowania.
  4. Zabiegi aktywizujące związane z treściami matematycznymi stosowane w podręcznikach dla uczniów szkół specjalnych i ich porównanie z podręcznikami dla uczniów rozwijających się prawidłowo.
  5. Gry i zabawy matematyczne jako elementy motywujące dzieci z niepełnosprawnością intelektualną do aktywności typu matematycznego.

LITERATURA PODSTAWOWA
  1. H. Siwek, Naśladowanie wzorca i dostrzeganie prawidłowości w prostych sytuacjach matematycznych i paramatematycznych przez dzieci upośledzone w stopniu lekkim, Prace Monograficzne WSP, Kraków 1985.
  2. Z. Semadeni (red. ), Nauczanie początkowe matematyki, tom 2, WSiP, Warszawa 1984.
  3. Programy i podręczniki matematyki dla klas IV-VI szkoły specjalnej.
  4. H. Siwek, Pojęcie wielkości proporcjonalnych a pojęcie liczby u dzieci ze szkoły specjalnej w porównaniu z dziećmi ze szkoły masowej, w: Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 12, 1990.
  5. A. Urbańska, O aktywności matematycznej dziecka przedszkolnego na przykładzie kształtowania pojęcia liczb, Problemy Studiów Nauczycielskich 6, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1996, s. 95-97.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
  1. M. Cackowska, Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Poradnik metodyczny, WSiP, Warszawa 1993.
  2. J. Filip, T. Rams, Dziecko w świecie matematyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000.
  3. J. Głodkowska, Wrażliwość edukacyjna w kształtowaniu doświadczeń matematycznych u dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Poznanie, wspomaganie, skuteczność edukacji w klasie pierwszej, Wydawnictwa WSPS, Warszawa 1998.
  4. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Skarbiec matematyczny z poradnikiem metodycznym dla klas 0 i kl. I-III. , WSiP, Warszawa 2005.
  5. H. Moroz, Nasza matematyka. Zabawy i gry dydaktyczne, Wydawnictwo BGW, Warszawa 1991.
  6. B. Nawolska, A. Urbańska, Pierwsze kroki w rozwiązywaniu arytmetycznych zadań tekstowych, Rocznik Nauk. -Dydakt. 172, Prace Pedagogiczne 17, WSP Kraków 1995, s. 73-82.
  7. H. Pieprzyk, Matematyczne gry i zabawy, Wydawnictwo "Dla szkoły", Wilkowice 2002.
  8. M. Potemkowska, Rola zadań tekstowych typu problemowego w początkowym nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa Poznań 1977.
  9. A. Urbańska, O tworzeniu się pojęcia liczby u dzieci, w: Zeszyty Wszechnicy Świętokrzyskiej 16, Wydawnictwo Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2003, s. 51-71.
  10. Artykuły z czasopism: Dydaktyka Matematyki, Matematyka, Matematyka w Szkole, Nauczyciele i Matematyka i inne - zalecane przez prowadzącego przedmiot.
Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 4.01.2008