Podstawy psychologiczne kształtowania się pojęć matematycznych.
Rozwój intelektualny dziecka a poziomy rozumienia pojęć
matematycznych. Reprezentacje enaktywne, ikoniczne i symboliczne
jako wyznaczniki rozumienia nowych pojęć. Rola mowy i znaku w
kształtowaniu się pojęć. Pojęcia naturalne a pojęcia naukowe.
Znaczenie procesu tworzenia pojęć dla rozwoju myślenia
matematycznego. Istotne cechy elementarnych pojęć matematycznych
i źródła trudności w ich rozumieniu.
Kształtowanie pojęć w różnych koncepcjach kształcenia
matematycznego - dobór metod i środków do możliwości dziecka w
koncepcji realistycznej, czynnościowej i problemowej.
Analiza dydaktyczna pojęć arytmetycznych (aspekty, kontekst
semantyczny, zapis słowny i symboliczny) i geometrycznych. Rola i
znaczenie obrazu w procesie kształtowania pojęć matematycznych
LITERATURA PODSTAWOWA
H. Siwek, Czynnościowe nauczanie matematyki, WSiP,
Warszawa 1998.
Z. Semadeni (red. ), Nauczanie
początkowe matematyki, t. 4, WSiP, Warszawa 1988.
Programy i podręczniki matematyki dla gimnazjum
specjalnego.
U. i G. Trelińscy, Kształtowanie pojęć
geometrycznych na etapie przeddefinicyjnym, "Mat & mat", Kielce
1996.
D. Zaremba, Podstawy nauczania matematyki
czyli jak przybliżyć matematykę uczniom, Wydawnictwa
Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
M. Hejn´y, Rozwój wiedzy matematycznej, w:
Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka
Matematyki 19, s. 15-28, 1997.
J. Pytlak, E.
Swoboda, S. Turnau, A. Urbańska, Trójkąt epistemologiczny w
badaniu tworzenia się wiedzy, w: Roczniki Polskiego Towarzystwa
Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 27, s. 93-125,
2004.
E. Swoboda, Przestrzeń, regularności
geometryczne i kształty w uczeniu się i nauczaniu
dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006.
A. Urbańska, O zjawisku konserwacji liczby u dzieci
kończących naukę w klasie zerowej, w: Roczniki Polskiego
Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 10,
1989.
Artykuły z czasopism: Dydaktyka
Matematyki, Matematyka, Matematyka w Szkole, Nauczyciele i
Matematyka i inne - zalecane przez prowadzącego przedmiot.