Kształtowanie pojęć matematycznych u uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

TREŚCI NAUCZANIA
  1. Podstawy psychologiczne kształtowania się pojęć matematycznych. Rozwój intelektualny dziecka a poziomy rozumienia pojęć matematycznych. Reprezentacje enaktywne, ikoniczne i symboliczne jako wyznaczniki rozumienia nowych pojęć. Rola mowy i znaku w kształtowaniu się pojęć. Pojęcia naturalne a pojęcia naukowe.
  2. Znaczenie procesu tworzenia pojęć dla rozwoju myślenia matematycznego. Istotne cechy elementarnych pojęć matematycznych i źródła trudności w ich rozumieniu.
  3. Kształtowanie pojęć w różnych koncepcjach kształcenia matematycznego - dobór metod i środków do możliwości dziecka w koncepcji realistycznej, czynnościowej i problemowej.
  4. Analiza dydaktyczna pojęć arytmetycznych (aspekty, kontekst semantyczny, zapis słowny i symboliczny) i geometrycznych. Rola i znaczenie obrazu w procesie kształtowania pojęć matematycznych

LITERATURA PODSTAWOWA
  1. H. Siwek, Czynnościowe nauczanie matematyki, WSiP, Warszawa 1998.
  2. Z. Semadeni (red. ), Nauczanie początkowe matematyki, t. 4, WSiP, Warszawa 1988.
  3. Programy i podręczniki matematyki dla gimnazjum specjalnego.
  4. U. i G. Trelińscy, Kształtowanie pojęć geometrycznych na etapie przeddefinicyjnym, "Mat & mat", Kielce 1996.
  5. D. Zaremba, Podstawy nauczania matematyki czyli jak przybliżyć matematykę uczniom, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
  1. M. Hejn´y, Rozwój wiedzy matematycznej, w: Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 19, s. 15-28, 1997.
  2. J. Pytlak, E. Swoboda, S. Turnau, A. Urbańska, Trójkąt epistemologiczny w badaniu tworzenia się wiedzy, w: Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 27, s. 93-125, 2004.
  3. E. Swoboda, Przestrzeń, regularności geometryczne i kształty w uczeniu się i nauczaniu dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006.
  4. A. Urbańska, O zjawisku konserwacji liczby u dzieci kończących naukę w klasie zerowej, w: Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 10, 1989.
  5. Artykuły z czasopism: Dydaktyka Matematyki, Matematyka, Matematyka w Szkole, Nauczyciele i Matematyka i inne - zalecane przez prowadzącego przedmiot.
Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 4.01.2008