Istota, uwarunkowania i formy integracji społecznej dzieci
niepełnosprawnych: wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z
tematyką zajęć (niepełnosprawność, osoba niepełnosprawna,
integracja, specjalne potrzeby edukacyjne, specjalna pomoc).
Akty prawne regulujące sprawy kształcenia dzieci
niepełnosprawnych.
Integracyjny system kształcenia specjalnego: istota i
założenia integracyjnego systemu kształcenia specjalnego,
integracyjne formy kształcenia specjalnego, warunki skuteczności
integracyjnego systemu kształcenia specjalnego.
Integracja w przedszkolu: organizacja zajęć
przedszkolnych, dobór dzieci do grupy integracyjnej, zajęcia
rewalidacyjne w przedszkolu, metody pracy, współpraca nauczycieli,
planowanie zajęć w grupie integracyjnej.
Integracja w klasie szkolnej; podstawowe
założenia dotyczące tworzenia klas integracyjnych, wspólne i
swoiste zagadnienia psychospołecznego funkcjonowania uczniów
niepełnosprawnych, organizacja procesu dydaktycznego w klasach
integracyjnych, współpraca nauczycieli, urządzenie i wyposażenie
sal lekcyjnych, sposoby zaspokajania specjalnych potrzeb
edukacyjnych, współpraca z rodzicami.
Czynniki i pomoce optymalizujące efekty
integracji społecznej dzieci niepełnosprawnych: pomoce i środki
techniczne, czynności organizacyjne i dydaktyczne, czynności
opiekuńczo-wychowawcze.
Kształcenie dzieci
niepełnosprawnych w wybranych krajach europejskich.
LITERATURA
D. Al. - Khamisy (red.), Integracja społeczna.
Praktyczne próby wdrażania, Wydawnictwo Akademickie "Żak",
Warszawa 2002.
J. Bogucka, M.
Kościelska, Wychowanie i nauczanie integracyjne. Materiały dla
nauczycieli i rodziców, Społeczne Towarzystwo Oświatowe, Warszawa
1994.
J. Bogucka, M. Kościelska, Wychowanie i
nauczanie integracyjne. Nowe doświadczenia, CMPPP MEN, Warszawa
1994.
G. Dryżałowska, H. Żuraw (red.), Integracja
społeczna osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Akademickie "Żak",
Warszawa 2004.
G. Fairbairn, S. Fairbairn
(red.), Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN,
Warszawa 2000.
U. Grygier, Praca w klasie
integracyjnej. Materiały pomocnicze dla klas IV-VI i
gimnazjum, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2004.
A.
Hulek, Człowiek niepełnosprawny a system integracyjny (współczesne
tendencje), Studia Pedagogiczne, t. LI, Ossolineum 1987.
A. Hulek, B. Grochmal - Bach (red.), Uczeń
niepełnosprawny w szkole masowej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków
1992.
G. Hundertmarck (red.), Uczymy się żyć
razem. Niepełnosprawne dzieci w przedszkolu, WSiP, Warszawa
1993.
A. Maciarz, Integracja społeczna dzieci
niepełnosprawnych, WSiP, Warszawa 1987
A.
Maciarz, Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej. Poradnik
dla nauczycieli, WSiP, Warszawa 1992.
A.
Nowicka, Psychospołeczna integracja dzieci przewlekle chorych w
szkole podstawowej, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2001.
A. Ostrowska, J. Sikorska, Syndrom niepełnosprawności w
Polsce. Bariery integracji, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1996.
A. Popławska, Uczymy się razem, Wydawnictwo
Impuls, Kraków 2002.