Program metodyki obejmuje zagadnienia ogólne, dotyczące nauczania
i uczenia się upośledzonych umysłowo oraz doboru metod, form i
środków dydaktycznych stosowanych w pracy z tymi osobami.
Zagadnienia szczegółowe dotyczą sposobów poznawania uczniów, ich
potrzeb edukacyjnych oraz planowania, organizacji pracy
dydaktyczno-wychowawczej i prowadzenia zajęć. I tak, w
odniesieniu do pierwszego etapu kształcenia zagadnienia wiążą się
przede wszystkim z metodą ośrodków pracy, w przypadku następnych
etapów - dotyczą integracji treści kształcenia w formie ścieżek
międzyprzedmiotowych oraz bloków przedmiotowych. Program ponadto
uwzględnia problematykę metodycznych rozwiązań pracy z dzieckiem
upośledzonym umysłowo w systemie edukacji integracyjnej.
- J. Głodkowska, Poznanie ucznia szkoły
specjalnej, WSiP, Warszawa 1999.
- C. Kosakowski
(red.), Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych
umysłowo, Wydawnictwo Edukacyjne ,,Akapit", Toruń 2001.
- A. Kosińska, A. Polak, D. Żiżka, Uczę metodą ośrodków
pracy, WSiP, Warszawa 1996.
- O. Likszo
(red.), Elementy metodyki nauczania dzieci w klasach I-III szkoły
specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, ODN,
Zielona Góra 1996.
- A. Mikrut, J.
Wyczesany, Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci
upośledzonych umysłowo, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1998.
- S. Sadowska (red.), Nauczanie uczniów z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Wydawnictwo
Edukacyjne ,,Akapit", Toruń 2006.
- G.
Tkaczyk, Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole
specjalnej, Wydawnictwo UMCS, Toruń 1997.
- G.
Tkaczyk, T. Serafin (red.), Poradnik metodyczny dla nauczycieli
kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w
szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych, MEN, Warszawa 2001.
- J. Wyczesany, A. Mikrut (red.), Kształcenie
zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach
edukacyjnych, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2002.
- J. Wyczesany, Nauczanie matematyki w klasach 1-3 szkoły
specjalnej, WSiP, Warszawa 1991.
Instytut Matematyki Akademii
Pedagogicznej w Krakowie,
4.01.2008