Ogólne trudności w uczeniu się matematyki a nadmierne
trudności w uczeniu się matematyki - ich przyczyny.
Trudności w uczeniu się arytmetyki i geometrii przez
dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
Pozytywna rola błędów w rozpoznawaniu trudności
w uczeniu się matematyki.
Zajęcia korekcyjno-wyrównawcze, zasady
ich prowadzenia. Przykłady programów zajęć
korekcyjno-wyrównawczych; próby konstruowania programów zajęć
korekcyjno-wyrównawczych dostosowanych do możliwości i potrzeb
konkretnego dziecka. Podstawowe informacje na temat terapii.
LITERATURA PODSTAWOWA
E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.
Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze, WSiP, Warszawa 1997.
U. Oszwa, Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy
diagnozy i terapii, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006.
G. Booker, Rola błędów w konstrukcji matematycznej wiedzy, w: Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego,
Seria V, Dydaktyka Matematyki 11, s. 99-108, 1989.
R. Byers, Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach
edukacyjnych: opracowanie metodyczne dla nauczycieli, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im.
M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2002.
H. Siwek (red.), Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace z Dydaktyki Matematyki IV, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1996.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
L. Kłosowski, M. Sznajder, Przykłady oswajania pojęć matematycznych za pomocą metafor
niekonwencjonalnych przez dzieci niesłyszące, w: Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V,
Dydaktyka Matematyki 23, s. 125-135, 2001.
L. Košč, Psychologia i patopsychologia zdolności matematycznych, Warszawa 1982.
A. Z. Krygowska, Zrozumieć błąd w matematyce, w: Roczniki Polskiego Towarzystwa
Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 10, s. 141-147, 1989.
B. Niemierko, Pomiar wyników kształcenia, WSiP, Warszawa 1999.
B. Rożek, O trudnościach związanych z rozumieniem pojęcia pola przez dzieci w
wieku od 6 do 9 lat, Rocznik Naukowo-Dydaktyczny 172, Prace Pedagogiczne 17, WSP Kraków,
s. 83-92, 1995.
E. Swoboda, Trudności z rozumieniem metrycznych zależności zachodzących
w figurach podobnych przez uczniów klas I-IV, Rocznik Naukowo-Dydaktyczny WSP w Krakowie, s. 29-62, 1996.
Artykuły z czasopism: Dydaktyka Matematyki,
Matematyka, Matematyka w Szkole, Nauczyciele i Matematyka i inne
- zalecane przez prowadzącego przedmiot.