Terapia trudności matematycznych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną 1

TREŚCI NAUCZANIA
  1. Ogólne trudności w uczeniu się matematyki a nadmierne trudności w uczeniu się matematyki - ich przyczyny.
  2. Trudności w uczeniu się arytmetyki i geometrii przez dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
  3. Pozytywna rola błędów w rozpoznawaniu trudności w uczeniu się matematyki.
  4. Zajęcia korekcyjno-wyrównawcze, zasady ich prowadzenia. Przykłady programów zajęć korekcyjno-wyrównawczych; próby konstruowania programów zajęć korekcyjno-wyrównawczych dostosowanych do możliwości i potrzeb konkretnego dziecka. Podstawowe informacje na temat terapii.

LITERATURA PODSTAWOWA
  1. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze, WSiP, Warszawa 1997.
  2. U. Oszwa, Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006.
  3. G. Booker, Rola błędów w konstrukcji matematycznej wiedzy, w: Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 11, s. 99-108, 1989.
  4. R. Byers, Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych: opracowanie metodyczne dla nauczycieli, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2002.
  5. H. Siwek (red.), Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace z Dydaktyki Matematyki IV, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1996.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
  1. L. Kłosowski, M. Sznajder, Przykłady oswajania pojęć matematycznych za pomocą metafor niekonwencjonalnych przez dzieci niesłyszące, w: Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 23, s. 125-135, 2001.
  2. L. Košč, Psychologia i patopsychologia zdolności matematycznych, Warszawa 1982.
  3. A. Z. Krygowska, Zrozumieć błąd w matematyce, w: Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 10, s. 141-147, 1989.
  4. B. Niemierko, Pomiar wyników kształcenia, WSiP, Warszawa 1999.
  5. B. Rożek, O trudnościach związanych z rozumieniem pojęcia pola przez dzieci w wieku od 6 do 9 lat, Rocznik Naukowo-Dydaktyczny 172, Prace Pedagogiczne 17, WSP Kraków, s. 83-92, 1995.
  6. E. Swoboda, Trudności z rozumieniem metrycznych zależności zachodzących w figurach podobnych przez uczniów klas I-IV, Rocznik Naukowo-Dydaktyczny WSP w Krakowie, s. 29-62, 1996.
  7. Artykuły z czasopism: Dydaktyka Matematyki, Matematyka, Matematyka w Szkole, Nauczyciele i Matematyka i inne - zalecane przez prowadzącego przedmiot.
Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 4.01.2008