Terapia trudności matematycznych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną 2

TREŚCI NAUCZANIA
  1. Dyskalkulia - istota, objawy, przyczyny; różnice w definiowaniu. Przejawy dyskalkulii u dzieci w różnym wieku. Pomoc dzieciom z dyskalkulią - w świetle badań i praktyki.
  2. Wykorzystanie komputera, kalkulatora i innych środków w terapii trudności matematycznych.

LITERATURA PODSTAWOWA
  1. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze, WSiP, Warszawa 1997.
  2. U. Oszwa, Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006.
  3. R. Byers, Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych: opracowanie metodyczne dla nauczycieli, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2002.
  4. H. Siwek (red.), Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace z Dydaktyki Matematyki IV, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1996.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
  1. H. Dąbrowiecka, Dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, Remedium 1996
  2. L. Košč, Psychologia i patopsychologia zdolności matematycznych, Warszawa 1982.
  3. M. Kurczab, P. Tomaszewski, DYSKALKULIA w pytaniach i odpowiedziach. Podstawowe informacje dla nauczycieli, Instytut Edukacji Matematycznej ARS MATHEMATICA, Warszawa 2005.
  4. U. Oszwa, Dyskalkulia, Remedium 108, 2002.
  5. Artykuły z czasopism: Dydaktyka Matematyki, Matematyka, Matematyka w Szkole, Nauczyciele i Matematyka i inne - zalecane przez prowadzącego przedmiot.
Instytut Matematyki Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 4.01.2008