koncepcje etiologiczne specyficznych trudności w
uczeniu się;
rodzaje zaburzeń podstawowych funkcji
percepcyjno-motorycznych (motoryka duża, sprawność manualna,
lateralizacja, schemat ciała, percepcja wzrokowa, percepcja
słuchowa) i ich konsekwencje dla funkcjonowania ucznia.
Metody diagnozy pedagogicznej (diagnoza
dojrzałości szkolnej, diagnoza specyficznych trudności w czytaniu
i pisaniu).
Metody terapii:
stymulowanie rozwoju zaburzonych
funkcji percepcyjno-motorycznych;
metody terapii
psychomotorycznej (Metoda dobrego startu, Metoda ruchu
rozwijającego Sherborne, Kinezjologia edukacyjna);
specjalne metody nauki
czytania i pisania.
Ocena efektywności
stosowanych metod terapii.
LITERATURA
E. Górniewicz, Pedagogiczna diagnoza specyficznych
trudności w czytaniu i pisaniu, Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń
1995.
B. Janiszewska, Ocena dojrzałości szkolnej.
Arkusz oceny, metody badań dojrzałości, pomoce do
badań, Wydawnictwo Seventh Sea, Warszawa 2006.
J.
Jastrząb (red.), Edukacja terapeutyczna, Wydawnictwo Edukacyjne
AKAPIT, Toruń 2002.
B. Kaja, Zarys terapii
dziecka, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1995
J. Mańkowska, Kierowanie rozwoju dziecka. Kinezjologia
edukacyjna i inne nowoczesne metody terapii w
praktyce, Wydawnictwo OPERON, Gdynia 2005.
H.
Pętlewska, Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu. Terapia
pedagogiczna. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2003.
H. Skibińska, Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z
trudnościami w czytaniu i pisaniu, Wydawnictwo Uczelniane WSP,
Bydgoszcz 1996.
B. Zakrzewska, Trudności w
czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, WSiP, Warszawa 1996.