DYDAKTYKA MATEMATYKI 22
(do nabycia w Instytucie Matematyki UP w p. 102; cena 7zł)
Jubileusz Profesora Zenona Mosznera
Bogdan Choczewski
Akademia Pedagogiczna, Kraków
s. 9-10
Sylwetka Profesora
Marianna Ciosek
Akademia Pedagogiczna, Kraków
s. 10-14
Opis sesji jubileuszowej
Stanisław Serafin
Akademia Pedagogiczna, Kraków
s. 14-21
O działalnosci Profesora Zenona Mosznera jako
nauczyciela
Publikacje Profesora Zenona Mosznera dotyczące
kształcenia nauczycieli,
nauczania matematyki oraz popularyzujące matematykę
Agnieszka Demby
Przegląd koncepcji nauczania algebry w polskich programach szkolnych
z lat 1949-1990
s. 14-21
Uniwersytet Gdański
s. 25-43
W artykule analizuje się programy zatwierdzone przez
Ministerstwo w latach 1949-1990. Analiza dotyczy tylko
tzw. programów zamierzonych,
tj. deklarowanych w ministerialnych instrukcjach programowych, bez
wnikania w szczegóły ich realizacji w szkołach.
Celem artykułu jest zaprezentowanie głównych polskich powojennych
programów nauczania matematyki, a następnie szczegółowa analiza
zawartych w nich koncepcji nauczania algebry.
Agnieszka Demby
Typy procedur algebraicznych,
stosowanych przez uczniów w wieku 13-15 lat
Uniwersytet Gdański
s. 45-74
Celem opisywanych tu badań było wyodrębnienie typów procedur,
jakie
stosowali uczniowie w wieku od 13 do 15 lat
przekształcając wyrażenia algebraiczne, takie jak np.
6x + 3x = ...    lub    (-2x)*
8x = ...  .
Badania te miały posłużyć do znalezienia odpowiedzi m. in. na
następujące pytania:
- Jakie procedury stosują uczniowie podczas wykonywania takich
przekształceń algebraicznych?
- Czy są to na ogół procedury,
które uprzednio objaśniali lub stosowali ich nauczyciele, czy też
są to częściej procedury spontaniczne, tj. wymyślone przez
samych uczniów?
- Jak uczniowie interpretują znak równości
w tożsamości algebraicznej, takiej jak 6x + 3x = 9x?
Jan Konior
Uniwersytet Śląski
s. 75-107
Nawigacja po tekście matematycznym i jego strukturyzacja
podczas lektury
(w świetle badań wśród uczniów szkoły średniej)
Artykuł przedstawia wyniki badań nad procesem czytania tekstu matematycznego.
Przeprowadzono je w latach 1992-1999 wśród 121 uczniów. Badane były dwa wybrane
składniki pracy nad tekstem matematycznym: nawigacja po tekście oraz jego strukturyzacja.
Proponuje się opracowaną w tym celu metodologię. Uczniowie czytali tekst dowodu posługując
się tekturową przysłoną z wyciętym okienkiem. Dzięki temu przebieg pracy czytelnika mógł być
naznaczony graficznie w postaci ścieżki nawigacyjnej prowadzącej przez tekst. Osoby badane
odtwarzały następnie strukturę dowodu, budując modele z plakietek. Uzyskane wyniki
empiryczne posłużyły do charakterystyki procesu czytania tekstu matematycznego. Artykuł
kończy się wnioskami. Zaproponowano też kilka wariantów dalszych badań tą metodą.
Ewa Swoboda
O kształtowaniu się pojęcia matematycznego -
studium przypadku
WSP Rzeszów
s. 109-145
Artykuł przedstawia wyniki trwających prawie trzy lata badań dotyczących procesu tworzenia matematycznego pojęcia. Kuba, uczeń szkoły podstawowej w latach 1996-1999 był obiektem całej serii testów i obserwacji. Badania miały na celu analizę drogi postępowania w przejściu od nieformalnej ideii do zdefiniowania matematycznego pojęcia podobieństwa figur. Badania pokazały w sposób dobitny, brak zgodności pomiędzy intuicyjnym pojęciem i matematyczną definicją.
Jana Visnovska
MFF UK Bratysława, Słowacja
s. 147-165
Analiza atomiczna pewnego dialogu. Przedpojęcie prawdopodobieństwa
Badanie u czternastoletniej uczennicy spontanicznych wyobrażeń związanych ze słowem "przypadkowe" oraz zestawieniem słów "mieć - nie mieć sznsy" dokonano specyficzną metodą badawczą zwaną anlizą atomiczną. Te spontaniczne zachowania badanej mogły być pierwszymi sygnałami tworzenia się pojęcia prawdopodobieństwa.
BIBLIOGRAFIA
Wybrane z ZDM
  cz. VI
s. 167-172
Dr Piotr Zarzycki omawia numery 2, 3, 4, 5 oraz 6 z tomu 30 (1998 rok)
i numery 1, 2 i 3 z tomu 31 (1999 rok). Artykuły przeglądowe z numerów
2 i 4 (t. 30) dotyczą integracji międzyprzedmiotowych. W numerze 6
(t. 30) oraz w numerze 1 (t. 31) znalazły się prace, poruszające problemy
nauczania matematyki i demokratycznej edukacji. Numery 2 i 3 z tomu 31
poświęcone są bardzo ostatnio modnej etnomatematyce, dziedzinie
dydaktyki matematyki rozwijającej się szczególnie w krajach
zróżnicowanych kulturowo.
DOKTORATY
Maciej Major
Akademia Pedagogiczna, Kraków
s. 173-184
Kontrola i ocena stochastycznej wiedzy studentów nauczycielskich kierunków matematycznych
Tekst jest zmodyfikowaną wersją autoreferatu rozprawy doktorskiej obronionej 12 I 2000 r. na Wydziale Matematyczno-Fizyczno-Technicznym Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Promotorem pracy był dr hab. Adam Płocki prof. nadzw. AP, a jej recenzentami - dr hab. Wiesław Zięba, prof. nadzw. UMCS i dr hab. Bogdan J. Nowecki, prof. nadzw. AP.
Barbara Nawolska
Akademia Pedagogiczna, Kraków
s. 185-198
Kształcenie stochastyczne i rozwijanie aktywności matematycznych przez analizę błędów i naiwnych intuicji
Tekst jest zmodyfikowaną wersją autoreferatu rozprawy doktorskiej, obronionej 12 stycznia 2000 r. na Wydziale Matematyczno-Fizyczno-Technicznym Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Promotorem pracy był dr hab. Adam Płocki prof. nadzw. AP, a jej recenzentami - prof. dr hab. Zdzisław Rychlik z UMCS, prof. dr hab. Bogdan Choczewski z AP i dr hab. Gustaw Treliński prof. nadzw. WSP w Kielcach.
KONFERENCJE
Dwunaste studium ICMI: Perspektywy nauczania i uczenia się algebry