DYDAKTYKA MATEMATYKI 22
(do nabycia w Instytucie Matematyki UP w p. 102; cena 7zł)


Jubileusz Profesora Zenona Mosznera


Bogdan Choczewski
Akademia Pedagogiczna, Kraków
s. 9-10

Sylwetka Profesora


Marianna Ciosek
Akademia Pedagogiczna, Kraków
s. 10-14

Opis sesji jubileuszowej


Stanisław Serafin
Akademia Pedagogiczna, Kraków
s. 14-21

O działalnosci Profesora Zenona Mosznera jako nauczyciela


Publikacje Profesora Zenona Mosznera dotyczące kształcenia nauczycieli, nauczania matematyki oraz popularyzujące matematykę
s. 14-21


Agnieszka Demby
Uniwersytet Gdański
s. 25-43

Przegląd koncepcji nauczania algebry w polskich programach szkolnych z lat 1949-1990

W artykule analizuje się programy zatwierdzone przez Ministerstwo w latach 1949-1990. Analiza dotyczy tylko tzw. programów zamierzonych, tj. deklarowanych w ministerialnych instrukcjach programowych, bez wnikania w szczegóły ich realizacji w szkołach. Celem artykułu jest zaprezentowanie głównych polskich powojennych programów nauczania matematyki, a następnie szczegółowa analiza zawartych w nich koncepcji nauczania algebry.


Agnieszka Demby
Uniwersytet Gdański
s. 45-74

Typy procedur algebraicznych, stosowanych przez uczniów w wieku 13-15 lat

Celem opisywanych tu badań było wyodrębnienie typów procedur, jakie stosowali uczniowie w wieku od 13 do 15 lat przekształcając wyrażenia algebraiczne, takie jak np. 6x + 3x = ...    lub    (-2x)* 8x = ...  . Badania te miały posłużyć do znalezienia odpowiedzi m. in. na następujące pytania:
- Jakie procedury stosują uczniowie podczas wykonywania takich przekształceń algebraicznych?
- Czy są to na ogół procedury, które uprzednio objaśniali lub stosowali ich nauczyciele, czy też są to częściej procedury spontaniczne, tj. wymyślone przez samych uczniów?
- Jak uczniowie interpretują znak równości w tożsamości algebraicznej, takiej jak 6x + 3x = 9x?


Jan Konior
Uniwersytet Śląski
s. 75-107

Nawigacja po tekście matematycznym i jego strukturyzacja podczas lektury
(w świetle badań wśród uczniów szkoły średniej)

Artykuł przedstawia wyniki badań nad procesem czytania tekstu matematycznego. Przeprowadzono je w latach 1992-1999 wśród 121 uczniów. Badane były dwa wybrane składniki pracy nad tekstem matematycznym: nawigacja po tekście oraz jego strukturyzacja. Proponuje się opracowaną w tym celu metodologię. Uczniowie czytali tekst dowodu posługując się tekturową przysłoną z wyciętym okienkiem. Dzięki temu przebieg pracy czytelnika mógł być naznaczony graficznie w postaci ścieżki nawigacyjnej prowadzącej przez tekst. Osoby badane odtwarzały następnie strukturę dowodu, budując modele z plakietek. Uzyskane wyniki empiryczne posłużyły do charakterystyki procesu czytania tekstu matematycznego. Artykuł kończy się wnioskami. Zaproponowano też kilka wariantów dalszych badań tą metodą.


Ewa Swoboda
WSP Rzeszów
s. 109-145

O kształtowaniu się pojęcia matematycznego - studium przypadku

Artykuł przedstawia wyniki trwających prawie trzy lata badań dotyczących procesu tworzenia matematycznego pojęcia. Kuba, uczeń szkoły podstawowej w latach 1996-1999 był obiektem całej serii testów i obserwacji. Badania miały na celu analizę drogi postępowania w przejściu od nieformalnej ideii do zdefiniowania matematycznego pojęcia podobieństwa figur. Badania pokazały w sposób dobitny, brak zgodności pomiędzy intuicyjnym pojęciem i matematyczną definicją.


Jana Visnovska
MFF UK Bratysława, Słowacja
s. 147-165

Analiza atomiczna pewnego dialogu. Przedpojęcie prawdopodobieństwa

Badanie u czternastoletniej uczennicy spontanicznych wyobrażeń związanych ze słowem "przypadkowe" oraz zestawieniem słów "mieć - nie mieć sznsy" dokonano specyficzną metodą badawczą zwaną anlizą atomiczną. Te spontaniczne zachowania badanej mogły być pierwszymi sygnałami tworzenia się pojęcia prawdopodobieństwa.


BIBLIOGRAFIA

Wybrane z ZDM   cz. VI
s. 167-172

Dr Piotr Zarzycki omawia numery 2, 3, 4, 5 oraz 6 z tomu 30 (1998 rok) i numery 1, 2 i 3 z tomu 31 (1999 rok). Artykuły przeglądowe z numerów 2 i 4 (t. 30) dotyczą integracji międzyprzedmiotowych. W numerze 6 (t. 30) oraz w numerze 1 (t. 31) znalazły się prace, poruszające problemy nauczania matematyki i demokratycznej edukacji. Numery 2 i 3 z tomu 31 poświęcone są bardzo ostatnio modnej etnomatematyce, dziedzinie dydaktyki matematyki rozwijającej się szczególnie w krajach zróżnicowanych kulturowo.


DOKTORATY


Maciej Major
Akademia Pedagogiczna, Kraków
s. 173-184

Kontrola i ocena stochastycznej wiedzy studentów nauczycielskich kierunków matematycznych

Tekst jest zmodyfikowaną wersją autoreferatu rozprawy doktorskiej obronionej 12 I 2000 r. na Wydziale Matematyczno-Fizyczno-Technicznym Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Promotorem pracy był dr hab. Adam Płocki prof. nadzw. AP, a jej recenzentami - dr hab. Wiesław Zięba, prof. nadzw. UMCS i dr hab. Bogdan J. Nowecki, prof. nadzw. AP.


Barbara Nawolska
Akademia Pedagogiczna, Kraków
s. 185-198

Kształcenie stochastyczne i rozwijanie aktywności matematycznych przez analizę błędów i naiwnych intuicji

Tekst jest zmodyfikowaną wersją autoreferatu rozprawy doktorskiej, obronionej 12 stycznia 2000 r. na Wydziale Matematyczno-Fizyczno-Technicznym Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Promotorem pracy był dr hab. Adam Płocki prof. nadzw. AP, a jej recenzentami - prof. dr hab. Zdzisław Rychlik z UMCS, prof. dr hab. Bogdan Choczewski z AP i dr hab. Gustaw Treliński prof. nadzw. WSP w Kielcach.


KONFERENCJE


Dwunaste studium ICMI: Perspektywy nauczania i uczenia się algebry


CIEAEM - Commission Internationale pour l'Etude et Amelioration de l'Enseignement des Mathematiques - Międzynarodowa Komisja do Badania i Poprawy Nauczania Matematyki


53. spotkanie CIEAEM


Strona główna DM