DYDAKTYKA MATEMATYKI 23
(do nabycia na Instytucie Matematyki UP w p. 102; cena 8zł)


Jubileusz Profesora Stefana Turnaua
Zobacz więcej


Maria Legutko
Akademia Pedagogiczna, Kraków
s. 7-8

Sylwetka Jubilata


Maria Legutko
Akademia Pedagogiczna, Kraków
s. 9-10

Uroczyste Seminarium z Dydaktyki Matematyki w Krakowie


Marianna Ciosek
Akademia Pedagogiczna, Kraków
s. 11-17

O działalnosci Profesora Stefana Turnaua jako dydaktyka matematyki


Marek Legutko
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
s. 18-24

O podręczniku matematyki (Z podziekowaniami dla Stefana Turnaua)


Stefan Turnau
Akademia Pedagogiczna, Kraków
s. 25-33

O dowodzeniu twierdzeń we współczesnej szkole (rozszerzony tekst wystąpienia)


Publikacje Profesora Stefana Turnaua
s. 33-50


Beata Bugajska-Jaszczołt
Akademia Świętokrzyska w Kielcach

O rozumieniu pojęcia kresu zbioru ograniczonego przez uczniów liceum

Celem badań opisanych w tym artykule jest scharakteryzowanie obrazów pojęcia kresu zbioru ograniczonego poznawanego w toku uczenia się matematyki w pierwszych trzech latach nauki w liceum ogólnokształcącym. W artykule autorka stara się przedstawić odpowiedź na pytanie:
Jakie koncepcje pojęcia kresu zbioru ograniczonego posiadają licealiści?


Lech Kłosowski,
Maria Sznajder
Akademia Pedagogiczna w Krakowie

Przykłady oswajania pojęć matematycznych za pomocą metafor niekonwencjonalnych przez dzieci niesłyszące

Analiza przedstawionego w artykule materiału stanowi próbę zrozumienia w jaki sposób dzieci niesłyszące starają się "oswoić" nowe pojęcia matematyczne, na jakim poziomie abstrakcji odbywa się ten proces, a także jakie działania wzbogacające proces dydaktyczny w związku z nim można podejmować.


Małgorzata Przeniosło
Akademia Świętokrzyska w Kielcach

Trudności związane z procesem poznawania podstawowych pojęć analizy matematycznej

Zgodnie z poglądami konstruktywistycznymi opartymi na teorii J. Piageta tworzenie i rozwój struktur poznawczych zachodzi dzięki dostarczaniu nowych informacji powodujących zakłócenie równowagi, dzięki usuwaniu tych sprzeczności i świadomemu abstrahowaniu. Jak bardzo rzeczywistość w polskich szkołach różni się od tego ideału, miałam okazję przekonać się, prowadząc badania dotyczące rozumienia granicy funkcji i pojęć z nią związanych - funkcji, ciągłości, pochodnej, nieskończoności, przez osoby rozpoczynające i kończące studia matematyczne. Oprócz szeregu ustaleń związanych ze stanowiącym istotę badań rozumieniem pojęcia granicy dociekania pozwoliły na dostrzeżenie bardziej ogólnych problemów. Wnioski te dotyczą trudności, które mogą pojawiać się w procesie poznawania abstrakcyjnych pojęć matematycznych. Ujawnienie tych problemów umożliwiły zastosowane metody badawcze. Analiza odpowiednio skonstruowanych obszernych sprawdzianów pisemnych, a szczególnie wywiady (rozmowy indywidualne) i prowadzenie ich w sposób otwarty, a nie według sztywnego scenariusza, wyjątkowo sprzyjało bowiem głębokiemu zbadaniu skojarzeń studentów. Problemom tym jest poświęcony niniejszy tekst.


BIBLIOGRAFIA

Wybrane z ZDM   cz. VII

Dr Piotr Zarzycki omawia numery 4, 5 i 6 z tomu 31 (1999 rok) i numery 1-6 z tomu 32 (2000 rok). Zwracają uwagę artykuły analizujące wyniki badań przeprowadzonych w ramach TIMSS. Warto zadbać, aby następne tego typu badania objęły także Polskę. Powinniśmy wiedzieć, jak na tle innych państw wygląda nauczanie matematyki w naszym kraju.


DOKTORATY


Stanisław Machowski
UAM Poznań

Rola prac magisterskich z dydaktyki matematyki w przygotowaniu nauczycieli matematyki w świetle analizy prac wykonanych w IM UAM

Tekst jest zmodyfikowaną wersją autoreferatu rozprawy doktorskiej obronionej 23. 07. 2001 r. na Wydziale Matematyczno-Fizyczno-Technicznym Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Promotorem pracy był prof. nadzw. w AP dr hab. Bogdan J. Nowecki, a jej recenzentami - prof.dr hab. Wanda Nowak i prof. nadzw. w Akademii Rolniczo-Pedagogicznej w Siedlcach, dr hab. Wacław Zawadowski.


Anna Żeromska
Akademia Pedagogiczna w Krakowie

Wybrane cele nauczania matematyki a proces rozwiązywania zadań

Tekst jest zmodyfikowaną wersją autoreferatu rozprawy doktorskiej, obronionej 21. 06. 2001 r. na Wydziale Matematyczno-Fizyczno-Technicznym Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Promotorem pracy był prof. nadzw. w AP dr hab. Bogdan J. Nowecki, a jej recenzentami - prof. dr hab. Zbigniew Semadeni, prof. nadzw. w Akademii Świętokrzyskiej dr hab. Gustaw Treliński i profesor Uniwersytetu Karola w Pradze RMDr. Milan Hejny.


KONFERENCJE

CIEAEM 51 (M. Legutko) oraz CIEAEM 53 (M. Ciosek i M. Klakla) -- sprawozdania z konferencji


Strona główna DM