DYDAKTYKA MATEMATYKI 23
Jubileusz Profesora Stefana Turnaua
Maria Legutko Maria Legutko Marianna Ciosek Marek Legutko Stefan Turnau Publikacje Profesora Stefana
Turnaua
Beata Bugajska-Jaszczołt
O rozumieniu pojęcia kresu zbioru ograniczonego przez uczniów liceum
(do nabycia na Instytucie Matematyki UP w p. 102; cena 8zł)
Zobacz więcej
Akademia Pedagogiczna, Kraków
s. 7-8
Sylwetka Jubilata
Akademia Pedagogiczna, Kraków
s. 9-10
Uroczyste Seminarium z Dydaktyki Matematyki w Krakowie
Akademia Pedagogiczna, Kraków
s. 11-17
O działalnosci Profesora Stefana Turnaua jako
dydaktyka matematyki
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
s. 18-24
O podręczniku matematyki (Z podziekowaniami dla Stefana Turnaua)
Akademia Pedagogiczna, Kraków
s. 25-33
O dowodzeniu twierdzeń we współczesnej szkole
(rozszerzony tekst wystąpienia)
Akademia Świętokrzyska w Kielcach
Celem badań opisanych w tym artykule jest scharakteryzowanie obrazów pojęcia
kresu zbioru ograniczonego poznawanego w toku uczenia się matematyki w
pierwszych trzech latach nauki w liceum ogólnokształcącym.
W artykule autorka stara się przedstawić odpowiedź na pytanie:
Jakie koncepcje pojęcia kresu zbioru ograniczonego posiadają
licealiści?
Lech Kłosowski,
Maria Sznajder
Akademia Pedagogiczna w Krakowie
Przykłady oswajania pojęć matematycznych za pomocą metafor niekonwencjonalnych przez dzieci niesłyszące
Analiza przedstawionego w artykule materiału stanowi próbę zrozumienia w jaki sposób dzieci niesłyszące starają się "oswoić" nowe pojęcia matematyczne, na jakim poziomie abstrakcji odbywa się ten proces, a także jakie działania wzbogacające proces dydaktyczny w związku z nim można podejmować.
Małgorzata Przeniosło
Akademia Świętokrzyska w Kielcach
Trudności związane z procesem poznawania podstawowych pojęć analizy matematycznej
Zgodnie z poglądami konstruktywistycznymi opartymi na teorii J. Piageta
tworzenie i rozwój struktur poznawczych zachodzi dzięki dostarczaniu nowych
informacji powodujących zakłócenie równowagi, dzięki usuwaniu tych
sprzeczności i świadomemu abstrahowaniu. Jak
bardzo rzeczywistość w polskich szkołach różni się od tego ideału,
miałam okazję przekonać się, prowadząc badania dotyczące rozumienia
granicy funkcji i pojęć z nią związanych -
funkcji, ciągłości, pochodnej, nieskończoności, przez osoby
rozpoczynające i kończące studia matematyczne. Oprócz szeregu ustaleń
związanych ze stanowiącym istotę badań rozumieniem pojęcia granicy
dociekania pozwoliły na dostrzeżenie bardziej ogólnych problemów. Wnioski
te dotyczą trudności, które mogą pojawiać się w procesie poznawania
abstrakcyjnych pojęć matematycznych. Ujawnienie tych problemów
umożliwiły zastosowane metody badawcze. Analiza odpowiednio
skonstruowanych obszernych sprawdzianów pisemnych, a szczególnie
wywiady (rozmowy indywidualne) i prowadzenie ich w sposób otwarty, a
nie według sztywnego scenariusza, wyjątkowo sprzyjało bowiem głębokiemu
zbadaniu skojarzeń studentów. Problemom tym jest poświęcony niniejszy tekst.
BIBLIOGRAFIA Wybrane z ZDM cz. VII Dr Piotr Zarzycki omawia numery
4, 5 i 6 z tomu 31 (1999 rok) i numery 1-6 z
tomu 32 (2000 rok). Zwracają uwagę artykuły analizujące wyniki badań
przeprowadzonych w ramach TIMSS. Warto zadbać, aby następne tego typu
badania objęły także Polskę. Powinniśmy wiedzieć, jak na tle innych państw
wygląda nauczanie matematyki w naszym kraju.
DOKTORATY
Stanisław Machowski
Rola prac magisterskich z dydaktyki matematyki
w przygotowaniu nauczycieli matematyki
w świetle analizy prac wykonanych w IM UAM
UAM Poznań
Tekst jest zmodyfikowaną wersją autoreferatu rozprawy doktorskiej obronionej 23. 07. 2001 r. na Wydziale Matematyczno-Fizyczno-Technicznym Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Promotorem pracy był prof. nadzw. w AP dr hab. Bogdan J. Nowecki, a jej recenzentami - prof.dr hab. Wanda Nowak i prof. nadzw. w Akademii Rolniczo-Pedagogicznej w Siedlcach, dr hab. Wacław Zawadowski.
Anna Żeromska
Akademia Pedagogiczna w Krakowie
Wybrane cele nauczania matematyki a proces rozwiązywania zadań
Tekst jest zmodyfikowaną wersją autoreferatu rozprawy
doktorskiej, obronionej 21. 06. 2001 r. na Wydziale
Matematyczno-Fizyczno-Technicznym Akademii Pedagogicznej w Krakowie.
Promotorem pracy był prof. nadzw. w AP dr hab. Bogdan J.
Nowecki, a jej recenzentami - prof. dr hab. Zbigniew Semadeni, prof.
nadzw. w Akademii Świętokrzyskiej dr hab. Gustaw Treliński i
profesor Uniwersytetu Karola w Pradze RMDr.
Milan Hejny.
KONFERENCJE
CIEAEM 51 (M. Legutko)
oraz CIEAEM 53 (M. Ciosek i M. Klakla) -- sprawozdania z konferencji