Seminaria naukowe prowadzone w IM UKEN - Archiwum
Seminarium z Dydaktyki, Filozofii i Podstaw Matematyki
- Rok akademicki 2024/2025
Seminarium numer 68
7 listopada 2024 r., Katedra Edukacji i Podstaw Matematyki , Relacje z konferencji w Australii
- Rok akademicki 2023/2024
Seminarium numer 67
16 maja 2024 r., Piotr Błaszczyk, Anna Petiurenko, Dyskusja na temat artykułu "Solving olympiad geometry without human demonstrations"
Seminarium numer 66
7 marca 2024 r., Edukacji i Podstaw Matematyki, Dyskusja nad propozycją zmian podstawy programowej z matematyki
Seminarium numer 65
1 lutego 2024 r., Barbara Barańska, O definicjach i definiowaniu pojęć matematycznych
Seminarium numer 64
25 stycznia 2024 r., Barbara Barańska, O definicjach i definiowaniu pojęć matematycznych
Seminarium numer 63
24 stycznia 2024 r., Bartosz Naskręcki (UAM), s. 118, godz. 12.00 – 13.00 (Forma hybrydowa: Zoom ID: 854 1605 1497 Passcode: xWEg3Q ), Czy AI zastąpi matematyków?
Seminarium numer 62
14 grudnia 2023 r., Barbara Barańska, O definicjach i definiowaniu pojęć matematycznych
Seminarium numer 61
26 października 2023 r., Stanisław Domoradzki (Uniwersytet Rzeszowski, Komisja Historii Nauki PAU), Aktualność idei Komisji Edukacji Narodowej w zakresie edukacji matematycznej. Refleksje w 250.rocznicę powołania "pierwszego ministerstwa edukacji" w Europie
- Rok akademicki 2021/2022
Seminarium numer 60
30 czerwca 2022 r., Anna Petiurenko (IM UP), Część III. Twierdzenie Talesa i metoda pola
Seminarium numer 59
23 czerwca 2022 r., Anna Petiurenko (IM UP), Część II. Geometria absolutna. Przegląd podręczników
Seminarium numer 58
9 czerwca 2022 r., Anna Petiurenko (IM UP), Podstawy geometrii: przestrzeń semi-euklidesowa, przegląd podręczników, propozycja zmian (część I)
- Rok akademicki 2019/2020
Seminarium numer 57
23 stycznia 2020 r., Barbara Pieronkiewicz (IM), Różne sposoby rozwiązywania równań kwadratowych
Seminarium numer 56
28 listopada 2019 r., Piotr Błaszczyk (UP Kraków), On "numerosities" and Galileo’s paradox
- Rok akademicki 2018/2019
Seminarium numer 55
13 czerwca 2019 r., Barbara Pieronkiewicz (IM UP), Styczna do paraboli
Seminarium numer 54
23 maja 2019 r., Antoni Chronowski, Czy warto jeszcze dyskutować nad dzieleniem z resztą? A może jednak...
Seminarium numer 53
11 kwietnia 2019 r., Gregoris A. Makrides (President of the Cyprus Mathematical Society, President of the THALES Foundation, President of the European Association of ERASMUS Coordinators, President of the European Association of Career Guidance), The Evolution of Education from Education 1.0 to 4.0 and the role of Mathematics
Seminarium numer 52
4 kwietnia 2019 r., Tadeusz Ratusiński, Stosowanie strategii konfliktu poznawczego z wykorzystaniem technologii edukacyjnych (EdTech) jako środek do realizacji zmian koncepcyjnych w procesie uczenia się i nauczania matematyki na poziomie szkoły średniej
Seminarium numer 51
7 marca 2019 r., Izabela Solarz (IM UP), Rola realnych i wirtualnych artefaktów w rozwijaniu myślenia algebraicznego ucznia
Seminarium numer 50
24 stycznia 2019 r., Daniel Wójcik (IM UP), Rola pytań w procesie nauczania-uczenia się matematyki
Seminarium numer 49
17 stycznia 2019 r., Mateusz Hohol (Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Jagiellońskiego), Artefakty poznawcze a rozumowanie geometryczne
Seminarium numer 48
13 grudnia 2018 r., Peter Liljedahl (Simon Fraser University, Canada), Mathematicians and creativity
Seminarium numer 47
22 listopada 2018 r., Piotr Błaszczyk, Mirosława Sajka, O liczbach ujemnych z perspektywy historycznej i dydaktycznej
Seminarium numer 46
22 października 2018 r., Piotr Błaszczyk, Mirosława Sajka, O liczbach ujemnych z perspektywy historycznej i dydaktycznej
Seminarium numer 45
18 października 2018 r., Magdalena Kubat (SD IM UP), Zadania wieloetapowe w rozwijaniu twórczej aktywności matematycznej uczniów szkoły średniej i studentów
Seminarium numer 44
4 października 2018 r., Nataliya Pavlova (Shumen University, Shumen, Bułgaria), Mathematical fairy tales
- Rok akademicki 2017/2018
Seminarium numer 43
7 czerwca 2018 r., Marlena Fila (SD IM UP), Struktury liczbowe w pismach matematycznych Bernarda Bolzana
Seminarium numer 42
24 maja 2018 r., Hubeňáková (Faculty of Science Institute of Mathematics Department of Didactics of Mathematics Pavel Jozef Šafárik University in Košice ), Ingrid Semanišinová (Faculty of Science Institute of Mathematics Department of Didactics of Mathematics Pavel Jozef Šafárik University in Košice ), 1. Pre-service teachers: How to make them ready to be ready. 2. Geometrical and algorithmic thinking development of socially disadvantaged pupils. 3. Pre-service teachers as learners of pedagogical content knowledge in combinatorics .
Seminarium numer 41
26 kwietnia 2018 r., Pedro Tadeu (Guarda Polytechnic Institute, Portugalia), Carlos Brigas (Guarda Polytechnic Institute, Portugalia), TBA
Seminarium numer 40
22 marca 2018 r., Władimir Mitiuszew (Instytut Informatyki UP), Komputerowe wspomaganie w nauczaniu matematyki w szkolnictwie wyższym
Seminarium numer 39
15 marca 2018 r., Barbara Pieronkiewicz (IM UP), Wybrane zagadnienia dydaktyczne w badaniach Riny Zazkis
Seminarium numer 38
18 stycznia 2018 r., Edyta Juskowiak (UAM, Poznań), Kompetencje czy intuicje? Analiza pracy przyszłych nauczycieli matematyki nad zadaniem
Seminarium numer 37
7 grudnia 2017 r., Joanna Major (IM UP), David Tall o korzyściach dydaktycznych, jakie płyną z analizy niestandardowej
Seminarium numer 36
30 listopada 2017 r., Sławomir Przybyło (IM UP), Algebry wolne w pewnych rozmaitościach fregowskich generowanych przez trójelementowe łańcuchy
Seminarium numer 35
23 listopada 2017 r., Daniel Wójcik (IM UP), Tworzenie pytań jako metoda sprzyjająca głębszemu przetwarzaniu informacji
Seminarium numer 34
16 listopada 2017 r., Piotr Błaszczyk (IM UP), Mirosława Sajka (IM UP), Dynamiczne reprezentacje funkcji
Seminarium numer 33
19 października 2017 r., Mirosława Sajka (IM UP), Rozumienie pojęcia funkcji. Wiedza przedmiotowa nauczyciela matematyki - koncepcja teoretyczna i jej zastosowania
- Rok akademicki 2016/2017
Seminarium numer 32
8 czerwca 2017 r., Krzysztof Mudyń (Katedra Psychologii UP), Idea wiedzy negatywnej
Seminarium numer 31
1 czerwca 2017 r., Piotr Błaszczyk (IM UP), Teoria proporcji w podręcznikach geometrii (B. Iwaszkiewicza, Z. Krygowskiej i współczesnych)
Seminarium numer 30
18 maja 2017 r., Marlena Fila (St. Dok. IM UP), O rozprawie B. Bolzano `Rein analytischer Beweis ... '
Seminarium numer 29
27 kwietnia 2017 r., Joanna Major, Tadeusz Ratusiński, Bożena Olik-Pawlik, Lidia Zaręba, Rola zadań matematycznych w procesie nauczania-uczenia się matematyki
Seminarium numer 28
12 stycznia 2017 r., Bożena Rożek (IM UP), Matematyczne struktury poznawcze uczniów na różnych poziomach doświadczenia matematycznego
Seminarium numer 27
8 grudnia 2016 r., Barbara Pieronkiewicz (IM UP), Czynniki afektywne w procesie uczenia się matematyki - wielowymiarowy profil afektywny grupy uczniów szkoły ponadgimnazjalnej
Seminarium numer 26
17 listopada 2016 r., Daniel Wójcik (VII LO, Kraków & SD IM UP), Szukając ścieżek uczniów. "Dobre pytanie" i "formuła lejka" na lekcjach matematyki w liceum
Seminarium numer 25
20 października 2016 r., Marie Ticha ( Institute of Mathematics of The Academy of Sciences of The Czech Republic), Deepening teachers´ professionalism: the case of inquiry based mathematics education
- Rok akademicki 2015/2016
Seminarium numer 24
16 czerwca 2016 r., Dušan Šveda (Pavol Jozef Šafárik University in Košice, Faculty of Science, Institute of Mathematics), Formative assessment in mathematics.
16 czerwca 2016 r., Ingrid Semanišinová (Pavol Jozef Šafárik University in Košice, Faculty of Science, Institute of Mathematics) , Fostering flexibility in terms of problem solving
Seminarium numer 23
9 czerwca 2016 r., Marek Janasz (SD, Instytut Matematyki, UP), "O automatycznym dowodzeniu twierdzeń geometrii elementarnej w środowisku WinGCLC
Seminarium numer 22
2 czerwca 2016 r., Ada Pałka (SD, Instytut Matematyki, UJ), O formach anamofricznych w sztuce i traktacie matematycznym Jana Ziarnki `Perspectivae stereo-graphicae: pars specialis' (1619)
Seminarium numer 21
14 kwietnia 2016 r., Bartłomiej Skowron (Politechnika Warszawska) (Politechnika Warszawska, Uniwersytet Papieski JP II), Natura matematyki w ujęciu Sandersa Mac Lane'a.
Seminarium numer 20
28 stycznia 2016 r., Maria Samborska (SD IM UP), Relacja z badań prowadzonych przez dydaktyków matematyki prowadzonych na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley
Seminarium numer 19
14 stycznia 2016 r., Daniel Wójcik ( VII LO, Kraków), Pytać dobrze - znaczy uczyć dobrze. Wykorzystanie technik multimedialnych na lekcjach matematyki
Seminarium numer 18
10 grudnia 2015 r., Jakub Jernajczyk (ASP Wrocław), Matematyka wizualna - poznawcza rola obrazu w nauce, sztuce i edukacji
Seminarium numer 17
12 listopada 2015 r., Piotr Błaszczyk (IM UP), O rysunku w tekście matematycznym. Cz. 1. Twierdzenie Pitagorasa
- Rok akademicki 2014/2015
Seminarium numer 16
11 czerwca 2015 r., Marek Janasz (IM Studia Doktoranckie), Współrzędne pola - między współrzędnymi barycentrycznymi, a kartezjańskimi
Seminarium numer 15
29 stycznia 2015 r., Robert Sochacki (Uniwersytet Opolski), Kilka uwag o ważnym pojęciu w podstawach matematyki
Seminarium numer 14
18 grudnia 2014 r., Zbigniew Powązka, Joanna Major (UP), O roli wizualizacji w procesie uczenia matematyki na różnych etapach edukacji.
Seminarium numer 13
20 listopada 2014 r., Maria Legutko, Spojrzenie na umiejętności matematyczne trudne do osiągnięcia na podstawie wyników egzaminów gimnazjalnych i międzynarodowych badań PISA
Seminarium numer 12
6 listopada 2014 r., Mirosława Sajka (IM UP), Roman Rosiek (IF UP), O zastosowaniach metod psychofizjologicznych w badaniach z zakresu nauk ścisłych
Seminarium numer 11
23 października 2014 r., Jerzy Pogonowski (Uniwersytet A. Mickiewicza w Poznaniu), Obiekty patologiczne w matematyce
Seminarium numer 10
16 października 2014 r., Ewa Swoboda (Uniwersytet Rzeszowski), Intuicje przekształceń izometrycznych w badaniach dydaktycznych
- Rok akademicki 2013/2014
Seminarium numer 9
5 czerwca 2014 r., Marek Janasz (Studia doktoranckie IM UP), Automatyczne dowodzenie twierdzeń w geometrii elementarnej - metoda pola
Seminarium numer 8
22 maja 2014 r., Piotr Błaszczyk, O uogólnianiu twierdzeń. Studium przypadku: twierdzenie Pitagorasa
Seminarium numer 7
8 maja 2014 r., Lidia Zaręba, Rola pewnych aktywności matematycznych w osiąganiu uogólnienia symbolicznego - spojrzenie przez pryzmat badań empirycznych
Seminarium numer 6
3 kwietnia 2014 r., Bartosz Brożek (UJ, Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych), Mateusz Hohol (UP JPII, Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych), Matematyka i imitacja
Seminarium numer 5
20 marca 2014 r., Krzysztof Cipora (Instytut Psychologii, Uniwersytet Jagielloński), Monika Szczygieł (Instytut Psychologii, Uniwersytet Jagielloński), Trenowanie wrodzonych zdolności do operowania liczbami jako sposób wspomagania rozwoju szkolnych umiejętności matematycznych
Seminarium numer 4
6 marca 2014 r., Krzysztof Cipora (Instytut Psychologii, Uniwersytet Jagielloński), Liczba, liczebność, wielkość a przestrzeń - wnioski z badań z zakresu poznania matematycznego
Seminarium numer 3
16 stycznia 2014 r., Antoni Chronowski, Uporządkowane struktury liczbowe
Seminarium numer 2
12 grudnia 2013 r., Bartosz Brożek (UP, Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych), Mateusz Hohol (UP JPII, Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych), Umysł matematyczny. O związkach postrzegania liczb i przestrzeni
Seminarium numer 1
24 października 2013 r., Jerzy Pogonowski (UAM, Poznań), Metafory poznawcze w matematyce, vide: