dr Mirosława Sajka
profesor UKEN (pracownik badawczy)
Katedra Edukacji i Podstaw Matematyki
pokój: 107
telefon: 12 662-62-87
e-mail: miroslawa.sajka@uken.krakow.pl
Harmonogram zajęć:
Harmonogram konsultacji:
Dodatkowe informacje:
Konsultacje zdalne możliwe codziennie po umówieniu się z jednodniowym wyprzedzeniem poprzez e-mail lub czat w MS Teams.
W szczególności zapraszam w terminach:
- poniedziałki 17:00 - 20:00
- wtorki 8:00 - 12:00
Konsultacje stacjonarne - po uprzednim umówieniu się poprzez e-mail lub czat w MS Teams, w szczególności:
czwartki 12:00 - 16:00
- Curriculum Vitae
-
- Dyplomy
- doktor nauk matematycznych w zakresie matematyki: 2 VII 2008, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, tytuł rozprawy doktorskiej: "Zadania związane z równaniami funkcyjnymi jako narzędzia do badania wiedzy przedmiotowej z zakresu funkcji", rozprawa z wyróżnieniem, promotor: prof. UP dr hab. Maciej Klakla
- magister matematyki: 21 VII 1999, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Krakowie, temat pracy magisterskiej: "Równania i nierówności funkcyjne w konkursach matematycznych", promotor: prof. dr hab. Zenon Moszner
- muzyk – nauczyciel rytmiki: VI 1994, Szkoła Muzyczna II Stopnia im. W. Żeleńskiego w Krakowie
- Granty i projekty badawcze
- od 2015 r. i nadal prowadzenie tematu badań statutowych: Zastosowanie nowoczesnych metod do podnoszenia efektywności kształcenia matematycznego
- W latach 2012 - 2014r. prowadzenie tematu badań statutowych: Teoretyczna i empiryczna koncepcja definiowania
i weryfikowania wiedzy przedmiotowej nauczycieli matematyki - 2011r. prowadzenie tematu badań statutowych: Koncepcja definiowania, badania i weryfikowania nauczycielskiej wiedzy przedmiotowej z zakresu wybranego pojęcia matematycznego
- W latach 2013 - 2014 udział i praca w projekcie Badanie potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i matematyki w zakresie rozwoju zawodowego, realizowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) w ramach projektu systemowego Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego realizowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty, Poddziałanie 3.1.1 Tworzenie warunków i narzędzi do monitorowania, ewaluacji i badań systemu oświaty.
- od września 2008 - ekspert w projekcie pt. "Młodzieżowa E-Akademia Nauk Matematyczno – Przyrodniczych", współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego PO KL Priorytet IX "Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach". Działanie 9.1 "Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty" – poddziałanie 9.1.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych".
- W latach 2005 - 2007 udział w międzynarodowym projekcie AMADA (Assessment of Math Knowledge Deficiencies of Adult Learners with Socio-economic Disadvantages). Partnerzy projektu Grundtvig: Grecja, Irlandia, Cypr i Polska.
Działalność statutowa:
Udział w grantach i projektach badawczych:
- Przebieg pracy zawodowej
- od 1 X 1999 r. pracownik naukowo-dydaktyczny Instytutu Matematyki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (wcześniej Akademii Pedagogicznej), Katedry Dydaktyki Matematyki (wcześniej Zakładu Matematycznego Kształcenia Nauczycieli oraz Zakładu Dydaktyki Matematyki)
- 1 IX 2000 r. – 31 VIII 2004 r. nauczyciel matematyki w Gimnazjum nr 53 oraz Liceum Ogólnokształcącym Sióstr Prezentek,
- 1 IX 1998 r. – 31 VIII 2000 r. nauczyciel matematyki w Liceum Świętej Rodziny w Krakowie,
- 1 XII 1995 r. – 31 XII 1998 r, nauczyciel rytmiki, umuzykalnienia i historii muzyki w Studio Baletowym przy Operze i Operetce w Krakowie.
- Funkcje pełnione w UP
- Zastępca redaktora naczelnego rocznika "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia" (od 1.07.2017r.)
- Kierownik Katedry Edukacji Matematycznej (od 1.11.2018 - 30.09.2023r.)
- Kierownik Praktyk Pedagogicznych (od 1.10.2016 r. - 30.09.2023)
- Członek Wydziałowej Komisji Wyborczej (1.10.2019 - 30.09.2023)
- Sekretarz rocznika "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia" (od 2014r.)
- Nauczyciel akademicki wspomagający Kierownika Praktyk Pedagogicznych
- Wydziałowy Opiekun Praktyk Pedagogicznych (rok akademicki 20014/15)
- Członek Rady Instytutu
- Sekretarz Instytutowej Komisji Wyborczej
- Członek Komisji ds. Opracowania Raportu Samooceny (decyzja z dn.26.11.2009).
- Opiekun roku studiów stacjonarnych
- Opiekun roczników studenckich na studiach niestacjonarnych
- Sekretarz trzech Komisji Rekrutacyjnych na studia niestacjonarne I stopnia na kierunek Matematyka (2008-2012) - Kraków, Limanowa, Myślenice
- Sekretarz Komisji Rekrutacyjnej na studia niestacjonarne II stopnia na kierunek Matematyka (2008-2012)
- Członek pozostałych Komisji Rekrutacyjnych w latach 2008-2012
Obecnie pełnione funkcje:
Wcześniej:
- Prowadzone (najczęściej) zajęcia dydaktyczne
Dydaktyka matematyki, w tym dydaktyka szkoły wyższej, ćwiczenia praktyczne z dydaktyki matematyki w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole średniej dla studentów na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych na kierunku matematyka, seminarium magisterskie, wstęp do matematyki, proseminarium z rozwiązywania zadań, matematyka na kierunku bioinformatyka, ochrona środowiska.
- Konferencje
-
Konferencje naukowe:
- Zvysovanı kompetencı studentu DSP v oblasti didaktiky matematiky, Pastviny, Republika Czeska, 11 - 14 wrzesień, 2014, referat: Neurodidactical approach to research on mathematics education
- Chlldren's Mathematical Education , Poznań, Polska, 7 - 10 lipiec, 2014, referat: "Narratione de Recherche" method in mathematical education at the secondary school level in Poland
- I Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa"Transgresje matematyczne" , Kraków, Polska, 15 - 18 czerwiec, 2014
- International Workshop: Contemporary topics in Education and Teacher Education, Lubliana, Słowenia, 30 - 31 październik, 2014, referat: Traditional and modern methods in mathematics education in the context of pre-service mathematics teachers’ training at Pedagogical University in Cracow
- 6th International Conference on Research in Didactics of the Sciences, Kraków, Polska, 25 - 27 czerwiec, 2014, referat: Neurodidactical approach to research on science education
- III Polska Konferencja Eyetrackingowa: Eyetracking-teoria, praktyka, zastosowanie, , Polska, 4 - 6 marzec, 2015, referat: Wykorzystanie eyetrackingu w badaniach porównawczych wśród osób o różnych uzdolnieniach w zakresie matematyki i fizyki
- II Interdisciplinary Scientific Conference Mathematical Transgressions, Kraków, Polska, 15 - 19 marzec, 2015, referat: Eye-tracking as a new method for research on mathematics education
- I International Baltic Symposium on Science and Technology Education, BalticSTE 2015, Šiauliai, Litwa, 15 - 18 czerwiec, 2015, referat: The usefulness of physics formulas in the opinion on students - an eyetracking study
- III Polska Konferencja Eyetrackingowa: Eyetracking-teoria, praktyka, zastosowanie, , Polska, 4 - 6 marzec, 2015, referat: Przetwarzanie tekstowych i rysunkowych nośników informacji podczas rozwiązywania zadań matematycznych
- The Conference of International Research Group on Physics Teaching, Wrocław, Polska, 6 - 10 lipiec, 2015, referat: Psychophysiological methods in research on science education
- I International Baltic Symposium on Science and Technology Education, BalticSTE 2015, Šiauliai, Litwa, 15 - 18 czerwiec, 2015, referat: Discussion of visual attention for solving multiple choice science problem: an eye-tracking analysis
- 9th Congress of European Research on Mathematics Education, Praga, Republika Czeska, 3 - 8 luty, 2015, referat: Solving a problem by students with different mathematical abilities: A comparative study using eye-tracking
- XIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa, EDUKACJA – TECHNIKA – INFORMATYKA, Rzeszów, Polska, 22 - 23 wrzesień, 2015, referat: Analiza porównawcza wybranych parametrów okulograficznych uczniów gimnazjum podczas rozwiązywania zadania
- "Congressio Mathematica", Rzeszów, Polska, 23 - 25 wrzesień, 2015, referat: Zastosowanie eyetrackingu do badań z zakresu dydaktyki matematyki
- IV Polska Konferencja Eyetrackingowa, Warszawa, Polska, 7 - 8 kwiecień, 2016, referat: Eyetrackingowa diagnoza wiedzy potocznej związanej z rozumieniem pojęcia siły przez polskich i japońskich humanistów
- Children’s Mathematical Education, Wrocław, Polska, 18 - 21 lipiec, 2016, referat: The attitude of pre-service mathematics teachers towards inquiry-based education
- 13th International Congress on Mathematics Education, Hamburg, Niemcy, 24 - 31 lipiec, 2016, referat: Using eyetracking for research on “mathematical culture” of preservice teachers
- The fifth International Conference of East-Asian Association for Science Education, Innovations in Science Education Research & Practice: Strengthening International Collaboration, Tokyo, Japonia, 26 - 28 sierpień, 2016, referat: Eye-movement analysis while solving Force Concept Inventory: a comparative study between Japan and Poland (A0243)
- DIDFYZ 2016, Od koreňov po súčasné vzdelávanie vo fyzike, Nitra, Słowacja, 19 - 22 październik, 2016, referat: An excerpt from an eye-tracking comparative study between Poland and Japan with the use of Force Concept Inventory
- 10th International Congress of European Research in Mathematics Education, Dublin, Irlandia, 1 - 5 luty, 2017, referat: Visual attention while reading a multiple choice task by academics and students: A comparative eye-tracking approach, referat: , referat: Comparison of Kosovan and Polish preservice teachers' knowledge of fractions.
- III Interdisciplinary Scientific Conference Mathematical Transgressions, Kraków, Polska, 18 - 23 czerwiec, 2017, referat: A comparative eye-tracking study on reading and solving a multiple-choice task by academics and students
- XV Międzynarodowa Konferencja Naukowa, EDUKACJA – TECHNIKA – INFORMATYKA, Rzeszów, Polska, 26 - 27 wrzesień, 2017, referat: Polsko-japońskie eyetrackingowe badania rozumienia pojęcia siły przez humanistów
- 5th Polish Eye Tracking Conference , Lublin, Polska, 21 - 23 kwiecień, 2017, referat: Visual attention while solving a multiple choice task by students and academics
- XVI Międzynarodowa Konferencja Naukowa EDUKACJA – TECHNIKA – INFORMATYKA, Rzeszów, Polska, 24 - 26 wrzesień, 2018, referat: Związek danych okulograficznych z deklarowanymi spontanicznie odczuciami i postawą wobec zadania
- Contemporary Mathematics Education, Warszawa, Polska, 11 - 14 lipiec, 2018, referat: Using music to learn mathematics
- Staże naukowe, wyjazdy zagraniczne
1.10 2004 - 30.06 2005 - Staż naukowy w Instytucie Matematyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, pod opieką naukową prof. dr hab. J. Koniora,
- Nagrody, wyróżnienia, odznaczenia
- Nagroda Rektora za działaność organizacyjną (2023r.)
- Nagroda Rektora Indywidualna III stopnia za wyróżniającąsię pracę doktorską pt. "Zadania związane z równaniami funkcyjnymi jako narzędzia do badania wiedzy przedmiotowej z zakresu funkcji".
- Nagrody Rektora WSP/AP/UP:
- Publikacje
-
- M. Sajka, Myślenie funkcyjne w ujęciu teoretycznym i według ekspertów – studium przypadków, Współczesne problemy nauczania matematyki. Tom 9, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2023, 53-69
- R. Rosiek, M. Sajka, Shaping the concept of function in a physics context in Polish elementary school students, DIDACTIC TRANSFER OF PHYSICS KNOWLEDGE THROUGH DISTANCE EDUCATION: DIDFYZ 2021, AIP Proceedings, 2022, 30029-30029
- M. Sajka, R. Rosiek, Remote teaching at the Pedagogical University in Krakow from the perspective of students and lecturers, DIDACTIC TRANSFER OF PHYSICS KNOWLEDGE THROUGH DISTANCE EDUCATION: DIDFYZ 2021, AIP Publishing, 2022, 20004-20004
- M. Sajka, E. Tomoń, Critical thinking in overcoming a faulty decision-making system when solving mathematical tasks, Critical Thinking Practices in Mathematics Education and Beyond, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022, 226-235
- K Frey, M Pittalis, M Veldhuis, M Geisen, M Krišáková, M. Sajka, E Nowińska, V Hubeňáková, U Sproesser, Functional thinking: Conceptions of mathematics educators - a framework for analysis, Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Universidad de Alicante, 2022
- M. Sajka, R. Rosiek, Analysis of Aspects of Visual Attention When Solving Multiple-Choice Science Problems, Applying Bio-Measurements Methodologies in Science Education Research, Springer Nature Switzerland AG, 2021, 185-215
- R. Rosiek, M. Sajka, Task-Evoked Pupillary Responses in Context of Exact Science Education, Applying Bio-Measurements Methodologies in Science Education Research, Springer Nature Switzerland AG, 2021, 261-275
- M. Sajka, Intuition and reasoning – analysis of critical thinking of secondary school students based on paradoxes and sophisms, Critical Thinking in Mathematics: Perspectives and Challenges, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021, 218-229
- P Hutek, M. Sajka, Zdalne nauczanie i uczenie się matematyki w szkole średniej w pierwszej fazie pandemii Covid-19 w Polsce z perspektywy badań własnych, AUPC SDMP 12 (2020), 133-172
- M. Sajka, P Fraś, Enrichment of elementary school symmetry-learning process by using melody transformations, DIDACTICA MATHEMATICAE 41 (2019), 37-62
- R. Rosiek, M. Sajka, One Task – Many Strategies of Interpreting and Reasons of Decision Making in the Context of an Eye-Tracking Research, AIP Conference Proceedings 2152, AIP Publishing, 2019
- M. Sajka, R. Rosiek, Struggling with physics and mathematics curricula based on the notion of function in the context of the educational reform in Poland, AIP Conference Proceedings 2152, AIP Publishing, 2019
- M. Sajka, Using music to learn mathematics, Mathematics In The Real World, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018, 43-52
- R. Rosiek, M. Sajka, E. Ohno, A. Shimojo, M. Iwata, D. Wcisło, An excerpt from an eye-tracking comparative study between Poland and Japan with the use of Force Concept Inventory, AIP Conference Proceedings 1804 (2017)
- P. Błaszczyk, M. Sajka, O liczbach ujemnych z perspektywy historycznej i dydaktycznej, IX (2017), 5-36
- R. Rosiek, M. Sajka, Eyetracking in Research on Physics Education, Key Competences in Physics Teaching and Learning Selected Contributions from the International Conference GIREP EPEC 2015, Springer International Publishing AG Switzerland, 2017, 67-77
- M. Sajka, Visual attention while reading a multiple choice task by academics and students : a comparative eye-tracking approach, Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1-5, 2017), Dublin : Institute of Education, Dublin City University, Ireland, and ERME, 2017, 1650-1657
- J Kingji-Kastrati, M. Sajka, E Vula, A comparison of Kosovar and Polish pre-service teachers' knowledge of fractions, Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1-5, 2017) , Dublin : Institute of Education, Dublin City University, Ireland, and ERME, 2017, 1618-1625
- P Andrews, E Jablonka, M. Sajka, C Xenofontos, Introduction to the papers of TWG11 : comparative studies in mathematics education, Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1-5, 2017), Dublin : Institute of Education, Dublin City University, Ireland, and ERME, 2017, 1592-1593
- M. Andrzejewska, A. Stolińska, W. Błasiak, P. Pęczkowski, R. Rosiek, B. Rożek, M. Sajka, D. Wcisło, Eye-tracking verification of the strategy used to analyse algorithms expressed in a flowchart and pseudocode, Interactive Learning Environments 24 (2016), 1981-1995
- J. Zielińska, R. Rosiek, M. Andrzejewska, W. Błasiak, M. Godlewska, B. Rożek, M. Sajka, A. Stolińska, D. Wcisło, P. Kazubowski, Planowanie przebiegu rehabilitacji poznawczej osoby niepełnosprawnej z zastosowaniem okulografii, Niepełnosprawność i Rehabilitacja 2 (2016), 118-131
- M. Sajka, The attitude of pre-service mathematics teachers towards inquiry-based education, Inquiry based mathematical education, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016, 80-93
- M. Sajka, R. Rosiek, W. Błasiak, M. Andrzejewska, M. Godlewska, P. Kazubowski, B. Rożek, A. Stolińska, D. Wcisło, Analiza reakcji pupilometrycznych uczniów gimnazjum podczas rozwiązywania zadania - badania porównawcze, Edukacja - Technika - Informatyka 3 (2015), 188-194
- M. Sajka, R. Rosiek, Analiza porównawcza wybranych parametrów okulograficznych uczniów gimnazjum podczas rozwiązywania zadania, Edukacja - Technika - Informatyka 3 (2015), 195-201
- B. Rożek, W. Błasiak, M. Andrzejewska, M. Godlewska, P. Kazubowski, R. Rosiek, M. Sajka, A. Stolińska, D. Wcisło, Neurodydaktyczne aspekty procesu rozwiązywania testowego zadania matematycznego w oparciu o badania eyetrackingowe, Edukacja - Technika - Informatyka 3 (2015), 202-208
- M. Andrzejewska, A. Stolińska, W. Błasiak, P. Pęczkowski, R. Rosiek, B. Rożek, M. Sajka, D. Wcisło, Zastosowanie badań eye-trackingowych w neurodydaktyce, Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015, 273-288
- W. Błasiak, M. Godlewska, P. Kazubowski, R. Rosiek, B. Rożek, M. Sajka, A. Stolińska, D. Wcisło, Eye-tracking w badaniach pedagogicznych, Człowiek-Media-Edukacja, , 2015, 25-36
- W. Błasiak, M. Godlewska, R. Rosiek, D. Wcisło, M. Andrzejewska, P. Pęczkowski, B. Rożek, M. Sajka, A. Stolińska, E. Dutkiewicz, P. Kazubowski, Eye-tracking i jego zastosowanie w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych, Problemy Dydaktyki Fizyki, Oficyna Wydawnicza ATUT, Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, 2015, 173-189
- M. Sajka, R. Rosiek, Solving a problem by students with different mathematical abilities: A comparative study using eye-tracking, CERME9. Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Charles University in Prague, Faculty of Education and ERME, 2015, 1752-1758
- D. Wcisło, W. Błasiak, M. Andrzejewska, M. Godlewska, R. Rosiek, B. Rożek, M. Sajka, A. Stolińska, P. Pęczkowski, Różnice w rozwiązywaniu problemów fizycznych przez nowicjuszy i ekspertów, Edukacja - Technika - Informatyka 5 (2014), 361-367
- M. Sajka, R. Rosiek, Wiedza potoczna: pomoc czy przeszkoda? Eye-trackingowa analiza rozwiązań zadania z zakresu nauk przyrodniczych, Edukacja - Technika - Informatyka 5 (2014), 375-383
- R. Rosiek, M. Sajka, Reakcja źrenicy jako wskaźnik przetwarzania informacji podczas rozwiązywania zadań testowych z zakresu nauk ścisłych, Edukacja - Technika - Informatyka 5 (2014), 368-374
- B. Rożek, W. Błasiak, M. Andrzejewska, M. Godlewska, P. Pęczkowski, R. Rosiek, M. Sajka, A. Stolińska, D. Wcisło, The eye-tracking research method in the process of solving mathematical tasks requiring drawing analysis, Didactics of Mathematics 11(15) (2014), 43-58
- M. Sajka, B. Nawalaniec, „Narratione de recherche” method in mathematical education at the secondary school level in Poland, Communication in the mathematical classroom, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014, 166-179
- P. Pęczkowski, W. Błasiak, M. Andrzejewska, R. Rosiek, B. Rożek, M. Sajka, A. Stolińska, D. Wcisło, P. Kazubowski, M Paś, Research of strategies applied to solve a physics problem by persons with different degree of experience and different attitudes towards physics, Teaching and learning science at all levels education, Wydawnictwo Naukowe UP, 2014, 98-106
- R. Rosiek, M. Sajka, Neurodidactical Approach to Research on Science Education, New Technologies in Science Education, , 2014, 7-20
- A. Stolińska, M. Andrzejewska, W. Błasiak, P. Pęczkowski, R. Rosiek, B. Rożek, M. Sajka, D. Wcisło, Analysis of saccadic eye movements of experts and novices when solving text tasks, New Technologies in Science Education, UP Kraków, 2014, 21-29
- R. Rosiek, M. Sajka, Using heart rate monitoring to expolre student's motivation to solve a science problem - case study., Zvyšování kompetencí studentů DSP v oblasti didaktiky matematiky , Olomouc: UP, 2014, 20-24
- M. Sajka, K. Luty, Understanding of a mathematical concept at the generalization level vs. individual studying a definition by students, Generalization in Mathematics At All Educational Levels, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2012, 257-274
- M. Sajka, Mathematical problems designed with the use of functional equations as theoretical tools for examining subject matter knowledge of functions, Didactica Mathematicae 31 (2008), 97-116
- M. Sajka, K. Luty, Understanding of a mathematical concept at the generalization level vs. individual studying a definition by students, w: Maj, B., Tatsis, K. (red.) Generalization in Mathematics At All Educational Levels, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2012, 257-274
- M. Sajka, Niektóre motywacje i trudności w efektywnej pracy nauczycieli matematyki, w: Koprowicz J., Bańka W. (red.), Humanizacja Pracy, 2012, 281-294
- M. Sajka, Matłosz, B., Applying the theory of multiple intelligences, Proceedings of the CME’10 Conference: Motivation Via Natural Differentiation In Mathematics, Rzeszów – Iwonicz-Zdrój 2010, 65-68
- M. Sajka, Diversity of function symbol interpretation and its influence on the understanding of a problem by pre-service mathematics teachers, w: Maj, B.,Swoboda, E., Tatsis, K. (red.) Motivation Via Natural Differentiation In Mathematics, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010, 394-409
- M. Sajka, Aspekt merytoryczny profesjonalizmu nauczycieli matematyki w ujęciu normatywnym, Pedagogika Szkoły Wyższej 32, 2010, 125-132
- M. Sajka, Wiedza przedmiotowa nauczycieli matematyki – próba ustaleń normatywnych, Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku, Pedagogika 8: Kształcenie pedagogów –strategie, koncepcje, idee "Język – komunikacja – etyczność – twórczość", część I, Wydawnictwo PWSZ, Płock 2009
- M. Sajka, K. Tatsis, E. Watson, A Cross-curricular Teaching Project based on Walt Disney’s Cartoon "Donald in Mathmagicland", Proceedings of the 59th CIEAEM Conf., Mathematical Activity in Classroom Practice and as Research Object in Didactics: Two Complementary Perspectives, Dobogókő 2007, Hungary, 269-272
- M. Sajka, On diagnostic possibilities provided by a certain nonstandard problem, w: E. A. Avgerinos i A. Gagatsis (red.), Current Trends in Mathematics Education, 5th MEDCONF2007, Rhodes 2007, 645-654
- M. Sajka, Koncepcja określania nauczycielskiej wiedzy przedmiotowej z zakresu wybranego pojęcia – na przykładzie pojęcia funkcji, Kształcenie matematyczne. Tendencje, badania, propozycje dydaktyczne, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2006, 135-142
- M. Sajka, Functional Equations and Inequalities in Mathematics Competitions, Proceedings of the 3rd International Conference "Education, Science and Economics at Universities. Integration to International Education Area, Płock 2006, 152-164
- M. Sajka, From research on using problems related to functional equations as multifunctional tools for revealing subject matter knowledge of functions in future mathematics teachers, Proceedings of the 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME 30), vol.1, Prague 2006, Czech Republic, 322.
- M. Sajka, How do pre-service teachers draw the graph of a certain periodic function? (An excerpt from the research on using problems related to functional equations as diagnostic tools), Proceedings of the 58th CIEAEM Conf., Srni 2006, Republika Czeska, 329-329
- M. Sajka, Refleksje na temat określania wiedzy przedmiotowej nauczycieli matematyki, Annales Academiae Pedagogicae Cracoviensis, Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia I 36 (2006) 297-319, WN Akademii Pedagogicznej w Krakowie
- M. Sajka, CIEAEM 57, Piazza Armerina, 23-30 lipca 2005 roku, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 28 (2005), 347-356
- M. Sajka, What subject matter knowledge about the concept of function should the teacher have?. Proceedings of the 57th CIEAEM Conf., Piazza Armerina 2005, Italy, 319-320. Dostępne na: http://math.unipa.it/~grim/cieaem/cieaem57_sajka_poster.pdf
- M. Sajka, Functional equations as a new tool for researching certain aspects of subject matter knowledge of functions in future mathematics teachers. Proceedings of the 57th CIEAEM Conf., Piazza Armerina 2005, Italy, 125-131. Dostępne na: http://math.unipa.it/~grim/cieaem/cieaem57_sajka.pdf
- M. Sajka, A secondary school student’s understanding of the concept of function – a case study, Educational Studies in Mathematics 53 (2003), 229-254
- M. Sajka, The Image of the Concept of Function Based on the Analysis of a Particular Case, Acta Universitatis Purkynianae 72, STUDIA MATHEMATICA, Ustί nad Labem 2001, ,170-177
- M. Sajka, Pojęcie funkcji. Wiedza przedmiotowa nauczyciela matematyki, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Prace Monograficzne 882, Kraków 2019, pp. 144
- M. Sajka, P. Błaszczyk, L. Zaręba, Algebraic Approach Towards Shaping ,,Minus'' in School Mathematics - AMMA project, AUPC SDMP 14 (2022), 189-193
- M. Sajka, Sesja wspomnieniowa poświęcona śp. Profesorowi Bogdanowi J. Noweckiemu, AUPC SDMP 13 (2021), 185-197
- M. Sajka, Rozwijanie myślenia funkcyjnego na wszystkich etapach matematycznego kształcenia w ramach projektu "FunThink", 15 (2020), 56-58
- M. Sajka, R. Rosiek, Enhancing functional thinking from primary to upper secondary school according to “FunThink” project, AUPC SDMP 12 (2020), 281-284
- A. Kowalska, M. Sajka, L. Zaręba, Doktor Maria Legutko - wspaniały człowiek, specjalista w zakresie dydaktyki matematyki, Współczesne problemy nauczania matematyki, Fundacja, 2020, 167-178
- M. Sajka, Wokół książki "Teoretyczne aspekty kształcenia zintegrowanego", Pismo Akademii Pedagogicznej w Krakowie KONSPEKT nr 9, WNAP, Kraków 2001/2002
- B. Maj-Tatsis, M. Sajka, The Ninth and the Tenth Congress of the European Research in Mathematics Education (CERME 9 and CERME 10), Didactica Mathematicae 39 (2017), 131-146
- M. Sajka, Dwudziesty jubileusz istnienia European Society for Research in Mathematics Education i dziesiąty międzynarodowy kongres CERME, 8 (2016), 189-196
- B. Pawlik, M. Sajka, L. Zaręba, CIEAEM 58 – Sprawozdanie z konferencji Srni, 9-15 lipca 2006 roku, Didactica Mathematicae (Dydaktyka Matematyki) 30 (2007), 143-146
- B. Pawlik, M. Sajka, L. Zaręba, CIEAEM 59 – Sprawozdanie z konferencji Dobogókő, 23-29 lipca 2007 roku, Didactica Mathematicae (Dydaktyka Matematyki) 30 (2007), 147-154
Artykuły naukowe:
Skrypty, podręczniki, poradniki:
Inne publikacje:
Sprawozdania z konferencji: