dr Barbara Barańska
adiunkt (pracownik badawczo-dydaktyczny)
Katedra Edukacji i Podstaw Matematyki
pokój: 106
telefon: 12 662-62-86
e-mail: barbara.baranska@uken.krakow.pl
Harmonogram zajęć:
Harmonogram konsultacji:
Dodatkowe informacje:
Konsultacje odbywają się zdalnie na platformie MS Teams w terminach:
- wtorki godz. 12-14
- piątki godz. 18-20.
Obowiązuje rezerwacja terminów.
Na konsultacje proszę umawiać się drogą mailową lub poprzez MS Teams nie później niż do godziny 18 dnia poprzedniego.
- Curriculum Vitae
-
- Wykształcenie
2012-2016 studia doktoranckie – Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie; kierunek: matematyka
2002 – 2007 Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie; tytuł magistra uzyskany w roku 2007;
1998 – 2002 Liceum Ogólnokształcące nr IX im. Z. Wróblewskiego w Krakowie
- Zainteresowania naukowe
-
Główne kierunki prowadzonych badań:
Wiedza przedmiotowa przyszłych nauczycieli matematyki
Trudności doświadczane przez przyszłych nauczycieli matematyki oraz uczniów w rozumieniu szkolnych pojęć matematycznych
- Granty i projekty badawcze
od X 2017 - Doradca Edukacyjny w grancie NCBR "Kompetencje na Start UP"
X - XII 2016, III - XII 2017, III-XII 2018, II-III 2019 - wykonawca w grancie NCN: 2015/19/N/HS6/00791
od lipca 2019 - kierownik grantu NCN: 2018/31/N/HS6/03976
- Przebieg pracy zawodowej
asystent w Instytucie Matematyki od X 2015
- Funkcje pełnione w UP
2017/2018 członek Kierunkowego Zespołu ds Jakości Kształcenia
2015/2016 członek Kierunkowego Zespołu ds Jakości Kształcenia
- Prowadzone (najczęściej) zajęcia dydaktyczne
Dydaktyka Matematyki, ćwiczenia praktyczne w szkole
- Konferencje
-
Konferencje naukowe:
- XXX Szkoła Dydaktyki Matematyki, Oświęcim, Polska, 7 - 10 wrzesień, 2022, referat: Fenomenologia stycznej do krzywej
- Nauczanie Przedmiotów Ścisłych i Technicznych, Częstochowa (on - line), 20 październik - , 2022, referat: Kształcenie nauczycieli matematyki wczoraj i dziś
-
Inne konferencje:
- VI Ogólnopolski Kongres Innowacyjnych Nauczycieli Matematyki, on-line, 25 marzec - , 2023, referat: Różne sposoby wyznaczania równania stycznej do paraboli
- Działalność popularyzacyjna i współpraca z oświatą
2017 Ambasador The Global Math Project
- Zainteresowania
dydaktyczna fenomenologia pojęć matematycznych
- Publikacje
-
- A. Kucharzewska, B. Pieronkiewicz, M. Samborska, POMOST od matematyki szkolnej do matematyki uniwersyteckiej, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Wydawnictwo Szkolne OMEGA, Kraków 2014, pp. 69
- B. Barańska, Phenomenology of mathematical concepts: a historical perspective on curves and tangents, 45 (2023), 111-156
- B. Barańska, Równanie stycznej do paraboli, Perspektywa fenomenologiczna w badaniu zagadnień matematycznych , Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2023, 143-158
- B. Barańska, K. Seweryn, Kolejność wykonywania działań arytmetycznych, Perspektywa fenomenologiczna w badaniu zagadnień matematycznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2023, 80-103
- A. Bernat, B. Barańska, Czworokąty i ich podziały, Perspektywa fenomenologiczna w badaniu zagadnień matematycznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2023, 24-54
- K. Kozieł, M. Morel, L. Zaręba, B. Barańska, Dzielenie przez ułamek zwykły, Perspektywa fenomenologiczna w badaniu zagadnień matematycznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2023, 123-142
- N. Bryś, B. Barańska, B. Rożek, Kąt, Perspektywa fenomenologiczna w badaniu zagadnień matematycznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2023, 8-23
- M. Szczygieł, B. Pieronkiewicz, Exploring the nature of math anxiety in young children: Intensity, prevalence, reasons, 24 (2022), 248-266
- B. Barańska, M. Zambrowska, Neither Fully ‘In’, Nor Completely ‘Out’ of the Field: The Case of Teaching Mathematics as a Second Subject in Poland, Out-of-Field Teaching Across Teaching Disciplines and Contexts, Springer, 2022, 285-307
- B. Barańska, M. Zambrowska, What do we mean by mean?, 13 (2021), 5-28
- B. Barańska, M. Zambrowska, Teachers’ perspective on the advantages and disadvantages of postgraduate studies allowing to teach mathematics as a second subject, Proceedings of the Contemporary Mathematics in Kielce 2020, De Gruyter Poland, 2021, 21-36
- B. Pieronkiewicz, M. Zambrowska, Comparative analysis of textbooks as a way to develop critical thinking in mathematics teachers, Critical Thinking in Mathematics: Perspectives and Challenges, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021, 56-66
- B. Pieronkiewicz, M. Szczygieł, How can parents and elementary school teachers promote resilience in young children through mathematical conversations?, ECDC 190 (2020), 1604-1618
- B. Pieronkiewicz, G.A. Goldin, Affective transgression and meta-affect: an exploration of processes for belief change in mathematics education, Different perspectives on transgressions in mathematics and its education, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2020, 73-90
- B. Pieronkiewicz, How do mathematics textbooks address students' misconceptions? The case of the tangent line, Didactica Mathematicae 41 (2019), 5-36
- B. Pieronkiewicz, J. Tanton, Different ways of solving quadratic equations, 11 (2019), 93-115
- B. Pieronkiewicz, M. Szczygieł, Transgressing personal foregrounds through the learning of mathematics, ECDC (2018), :
- B. Pieronkiewicz, Mathematicians who never were, Math Intelligencer 40 (2018), 45: 49
- B. Pieronkiewicz, M. Janasz, Factorial number system as an example of substantial learning environment for pre- and in-service teachers of mathematics, 10 (2018), 71-91
- B. Pieronkiewicz, Affective Transgression - a new perspective on the problem of low achievement in learning mathematics, Mathematical Transgressions 2015, Universitas, 2018, 103-116
- B. Pieronkiewicz, Edukacja matematyczna z perspektywy aksjologiczno-teleologicznej, Edukacja 140 (2017), 55-66
- B. Pieronkiewicz, Różne reprezentacje liczb rzeczywistych, 9 (2017), 49-83
- B. Pieronkiewicz, What Are Students Afraid of When They Say They Are Afraid of Mathematics?, Teaching and Learning in Maths Classrooms. Emerging Themes in Affect-related Research: Teachers' Beliefs, Students' Engagement and Social Interaction, Springer International Publishing, 2017, 231-241
- B. Pieronkiewicz, Affective Transgression as the Core Objective of Mathematics Education, Philosophy of Mathematics Education 29 (2015), online only:
- B. Pieronkiewicz, The Idea of Diagnosis and Therapy of Underachievement Syndrome in Learning Mathematics, Procedia - Social and Behavioral Sciences 191 (2015), 2416-2421
- B. Pieronkiewicz, Koncepcja kształcenia transgresyjnego jako odpowiedź na specjalne potrzeby edukacyjne współczesnej młodzieży, Transgresje w edukacji Tom 1, Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2015, 219-230
- B. Pieronkiewicz, Affective transgression in learning mathematics, Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Charles University in Prague, Faculty of Education and ERME, 2015, 1259-1265
- B. Pieronkiewicz, Koncepcja kształcenia transgresyjnego oraz teoria dezintegracji pozytywnej jako odpowiedź na specjalne potrzeby edukacyjne współczesnej młodzieży, Podstawy edukacji 7 (2014), 167-184
- B. Pieronkiewicz, On the importance of affective dimensions of mathematics education, Didactics of Mathematics 11(15) (2014), 13-24
- B. Pieronkiewicz, Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień matematycznych ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych, Współczesne problemy nauczania matematyki, Współczesne problemy nauczania matematyki, 2014, 77-104
- B. Pieronkiewicz, Odkrywanie i rozwijanie uzdolnień matematycznych uczniów z Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych, Uczeń zdolny i jego edukacja. Koncepcje. Badania. Praktyka, Wydawnictwo Universitas Rediviva, 2013, 321-332
- B. Barańska, Perspektywa fenomenologiczna w badaniu zagadnień matematycznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków 2023, pp. 158
- B. Barańska, Different perspectives on transgressions in mathematics and its education, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2020, pp. 321
- P. Błaszczyk, B. Pieronkiewicz, Mathematical Transgressions 2015, Univeristas, Kraków 2018, pp. 406
Monografie:
Artykuły naukowe:
Redakcja monografii: