dr Lidia Zaręba
adiunkt (pracownik dydaktyczny)
Katedra Edukacji i Podstaw Matematyki
pokój: 206
telefon: 12 662-61-79
e-mail: lidia.zareba@uken.krakow.pl
Harmonogram zajęć:
Harmonogram konsultacji:
Dodatkowe informacje:
Konsultacje po umówieniu się drogą mailową (lidia.zareba@up.krakow.pl) .
Proszę o rezerwowanie terminów konsultacji do godz. 20:00 dnia poprzedniego.
- Curriculum Vitae
-
- Wykształcenie
- 1984–1988 Liceum Ogólnokształcące im. Króla Kazimierza Wielkiego w Bochni
- 1988–1993 Wyższa Szkoła Pedagogiczna (obecnie Uniwersytet Pedagogiczny) w Krakowie, Wydział Matematyczno–Fizyczno–Techniczny, studia nauczycielskie na kierunku Matematyka
- 1991–1993 Wyższa Szkoła Pedagogiczna (obecnie Uniwersytet Pedagogiczny) w Krakowie, Wydział Matematyczno–Fizyczno–Techniczny, Studium Fakultatywne z Informatyki
- Dyplomy
- 1993 - magister matematyki (Wyższa Szkoła Pedagogiczna; obecnie Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie; Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny). Tytuł pracy magisterskiej: "Symbol literowy w nauczaniu matematyki"; promotor: prof. dr hab. Helena Siwek
- 2004 - doktor nauk matematycznych w zakresie ich dydaktyki (Akademia Pedagogiczna; obecnie Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie; Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny). Tytuł rozprawy: „Proces uogólniania w matematyce i stosowanie w nim symbolu literowego przez uczniów w wieku 13-14 lat”; promotor: prof. dr hab. Helena Siwek
- Zainteresowania naukowe
-
Główne kierunki prowadzonych badań:
Proces uogólniania w matematyce i stosowanie w nim symbolu literowego u uczniów w różnym wieku szkolnym. Rozwijanie aktywności matematycznej uczniów o różnym poziomie sprawności intelektualnej.- Główne wyniki badań:
por. wykaz publikacji- Przebieg pracy zawodowej
- od 1 X 1993 do chwili obecnej zatrudniona w Instytucie Matematyki Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (wcześniej WSP i AP) jako pracownik naukowo-dydaktyczny: 1993-2004 asystent, od 1 XII 2004 adiunkt
- 13 IX 2011 – 31 VIII 2012 nauczyciel matematyki w Szkole Podstawowej nr 155 w Krakowie
- 1 IX 1993 – 25 IX 1999 nauczyciel matematyki w Szkole Podstawowej w Kłaju
- Funkcje pełnione w UP
- Sekretarz czasopisma Didactica Mathematicae – od 2007
- Koordynator ds. Jakości Kształcenia na Kierunku Matematyka – od roku akademickiego 2016/2017
- Członek Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia (kadencja 2016-2020)
- Członek zespołu ds. przygotowania programu kształcenia na kierunku Matematyka w projekcie nr POWER.03.01.00-00-KN22/18 pn. "Kompetentny nauczyciel – mistrz i wychowawca" (1 października 2018 - 30 marca 2019 roku)
- Opiekun rocznika studenckiego (studia zaoczne: 1995-1999, 2004-2007, 2007-2009)
- Członek Wydziałowej Komisji Skrutacyjnej (2004 - 2008)
- Praca w zespole opracowującym plan i program studiów "Matematyka z Rewalidacją” (2005-2007); opiekun merytoryczny zespołu: prof. H. Siwek, skład zespołu: dr A. Urbańska, dr L. Zaręba
- Sekretarz Komisji Rekrutacyjnej na studia stacjonarne II stopnia na kierunek Matematyka (2008-2012)
- Członek Komisji Rekrutacyjnej na studia stacjonarne II stopnia na kierunek Matematyka Stosowana (2008-2012)
- Członek Komisji Rekrutacyjnej na studia stacjonarne i niestacjonarne (2013-2016)
- Opiekun rocznika studenckiego (studia stacjonarne, 2-letnie, st. 2, lata 2014/2015, 2015/2016)
- Promotor pomocniczy (2014/2015-2016/2017)
- Mentor naukowy PSPZ z ramienia UP w projekcie nr POWR.03.01.00-00-K042/15 pn. "Kompetencje na Start UP" (kwiecień-czerwiec 2018)
Obecnie:
Wcześniej:
- Prowadzone (najczęściej) zajęcia dydaktyczne
Dydaktyka matematyki, praktyka śródroczna w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole średniej dla studentów - na studiach stacjonarnych i zaocznych na kierunku matematyka, seminarium dyplomowe i magisterskie, rozwijanie aktywności matematycznej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
- Konferencje
-
Konferencje naukowe:
- International Symposium Elementary Maths Teaching SEMT 95, 28.08.1995-1.09.1995, Prague, The Czech Republic Charles University, Faculty of Education; tytuł ref.: The Idea of Functional Mathematics Teaching. Some Proposals on Solving the Student Difficulties.
- IV Czech – Polish Mathematical School, 15.05.1997-18.05.1997, Hluboš u Přibrami; organizator: Katedra Matematyki Uniwersytetu w Usti nad Łabą, Czechy; tytuł ref.: Z badań nad procesem uogólniania i stosowania symbolu literowego przez uczniów szkoły podstawowej.
- IV Środowiskowa Konferencja Matematyczna, 9.11.1997-11.11.1997, Czudec; organizator: Katedra Matematyki Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszowski Oddział Polskiego Towarzystwa Matematycznego i Instytut Matematyki Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie.
- Letní škola doktorandskỳch studií; Chocerady (Czechy), 24.09.1998-27.09.1998; tytuł ref. Z badań nad procesem uogólniania i stosowaniem symbolu literowego przez uczniów szkoły podstawowej.
- Matematika v škole dnes a zajtra, 4.09.2002-6.09.2002, Katedra Matematiky a Fyziky; Ružomberok; organizator: Pedagogická Fakulta Katolíckej Univerzity v Ružomberku; tytuł ref.: Rozumowanie sprzyjające uogólnianiu i stosowaniu w nim symbolu literowego przez uczniów w wieku 10-14 lat.
- International Commission for the Study and Improvement of Mathematics Teaching CIEAEM 55, 22.07.2003- 28.07.2003, Płock; tutuł postera: From research on the process of generalising and applying a letter symbol by pupils aged 10 to 14.
- 11th Slovak – Polish – Czech Mathematical School, 2.06.2004-5.06.2004, Ružomberok, organizator: Pedagogická Fakulta Katolíckej Univerzity v Ružomberku; tytuł ref.: Generalising reasoning of pupils aged 13-14.
- XVIII Szkoła Dydaktyki Matematyki, 8.09.2004-10.09.2004, Białystok; tytuł postera: Proces uogólniania i stosowanie symbolu literowego w matematyce u uczniów w wieku 13-14 lat w świetle badań własnych.
- Induktívne a deduktívne prístupy v matematike, 20.04.2005-22.04.2005, Smolenie, Słowacja; organizator: Katedra matematiky a informatiky Pedagogickej fakulty TU v Trnave; tytuł ref.: Symboliczna forma uogólnienia jako efekt badania przypadków szczególnych zadania.
- XIX Szkoła Dydaktyki Matematyki, 6.09.2005-8.09.2005, Wrocław; tytuł ref.: Sytuacje prowokujące do uogólniania a symboliczny zapis uogólnienia w wybranych podręcznikach szkolnych.
- 13th Polish-Czech-Slovak Mathematical School, 8.06.2006-10.06.2006, Dobczyce.
- International Commission for the Study and Improvement of Mathematics Teaching CIEAEM 58, 9.07.2006-15.07.2006, Srni, Czechy; organizator: Faculty of Education University of West Bohemia; tytuł postera: Developing the activity of generalising by chosen polish workbooks.
- XX Szkoła Dydaktyki Matematyki, 18.09.2006-20.09.2006, Bielsko-Biała.
- 14th Polish-Czech-Slovak Mathematical School, 31.05.07 - 02.06.07, Częstochowa-Hucisko, organizator: Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, tytuł ref. [z Z. Powązką]: On difficulties of students of teacher’s studies concerning the generalization of the concept of the Riemann integral (O trudnościach studentów studiów nauczycielskich w uogólnianiu pojęcia całki Riemanna) .
- International Commission for the Study and Improvement of Mathematics Teaching CIEAEM 59, 23.07.2007-29.07.2007, Dobogókő, Węgry; organizator: Varga Tamás Foundation, Budapest; tytuł postera: A symbolic generalization as an effect of using the result or the method of solving a supporting problem.
- XXI Szkoła Dydaktyki Matematyki, 3.09.2007-5.09.2007, Bielsko-Biała.
- CME 08 - Childrens' Mathematical Education, 17.08.2008-22.08.2008, Iwonicz-Zdrój, organizator: Uniwersytet Rzeszowsk; tytuł postera [z A. Michalską], From research on understanding a letter symbol by students of a junior high school.
- XXII Szkoła Dydaktyki Matematyki, 5.09.2008-8.09.2008, Poronin.
- XXIII Szkoła Dydaktyki Matematyki, 04.09.2009-06.09.2009, Będlewo; tytuł ref.: Wprowadzanie studentów matematyki w badania dydaktyczne.
- I Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa"Transgresje matematyczne" , Kraków, Polska, 15 - 18 czerwiec, 2014, referat: Specyfika matematycznego myślenia uczniów w świetle pewnego badania
- IV Międzynarodowa Konferencja "Matematyka w przyrodzie i sztuce - matematyka, przyroda i sztuka w kształceniu powszechnym, Nowy Sącz, Polska, 14 - 15 maj, 2015, referat: Reprezentacja wizualna w poznaniu matematycznym – Kilka przykładów z praktyki nauczania / Visual representation of mathematical knowledge - some examples of practical teaching
- II Interdisciplinary Scientific Conference Mathematical Transgressions, Kraków, Polska, 15 - 19 marzec, 2015, referat: The role of visualization in the process of generalization
- Jesienna Szkoła EWD 2015, Warszawa, Polska, 1 - 3 październik, 2015
- Dzień Edukacji Matematycznej, Kraków, Polska, 25 - 25 czerwiec, 2016
- ABC GeoGebry, Kraków, Polska, 18 - 18 czerwiec, 2016
- Krajowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, Wrocław, Polska, 10 - 13 luty, 2017
- III Interdisciplinary Scientific Conference Mathematical Transgressions, Kraków, Polska, 18 - 23 czerwiec, 2017
- III Konferencję Matematyczno-Informatyczną „Congressio-Mathematica” , Rzeszów, Polska, 27 - 29 wrzesień, 2017, referat: O pewnych aspektach dotyczących stosowania wizualizacji w nauczaniu matematyki
- Forum Jakości 2017 - „O nową jakość kształcenia nauczycieli”, Kraków, Polska, 16 - 17 listopad, 2017
- XXVII Krajowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, Poznań, Polska, 9 - 12 luty, 2018, referat: Reprezentacja wizualna w poznaniu matematycznym
- Ogólnopolska konferencja naukowa Modernizacja systemu oświatowego – propozycje zmian i wdrażania dobrych praktyk edukacyjnych, Kraków, Polska, 23 - 24 maj, 2018
- Współczesne Wyzwania Edukacji, Kraków, Polska, 14 - 15 grudzień, 2018, referat: Wybrane zagadnienia dydaktyczne w matematyce szkoły podstawowej
- XXVIII Krajowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, Opole, Polska, 8 - 11 luty, 2019, referat: Cele specyficzne nauczania matematyki w świetle matematyki szkoły podstawowej
- XXIX Szkoła Dydaktyki Matematyki, Rzeszów, Polska, 18 - 21 wrzesień, 2019, referat: Wspomnienie o Marii Legutko
- 4th Interdisciplinary Scientific Conference Mathematical Transgressions, Kraków, Polska, 13 - 16 marzec, 2019
- Zobaczyć inaczej – odkryć na nowo, Kraków, Polska, 14 - 14 grudzień, 2019
-
Inne konferencje:
- Staże naukowe, wyjazdy zagraniczne
-
1 X 2003 -30 VI 2004 Roczny staż naukowy w Instytucie Matematyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
- Członkostwo w organizacjach i komitetach naukowych, redakcjach czasopism, itp.
-
- od 2007, Didactica Mathematicae - sekretarz czasopisma
- Działalność popularyzacyjna i współpraca z oświatą
- Prowadzenie warsztatów matematycznych dla uczniów szkół podstawowych "Spotkanie z matematyką" – 15 lutego 2012 rok
- Prowadzenie warsztatów matematycznych dla uczniów szkół podstawowych "Spotkanie z matematyką" – 16 stycznia 2013 rok
- Czynne uczestnictwo (z referatami) w konferencjach organizowanych dla nauczycieli (Konferencje organizowane przez IM UP w Krakowie, Konferencje SNM)
- Organizacja warsztatów matematycznych pn. FERYJNE SPOTKANIE Z MATEMATYKĄ; warsztaty prowadzone przez studentów kierunku MATEMATYKA Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, skierowane do uczniów klas 5-8 w SP 155 w Krakowie; 15.01.2019
- Nagrody, wyróżnienia, odznaczenia
-
Odznaczenia Państwowe:
2008 - Medal Komisji Edukacji Narodowej
- Nagrody Rektora WSP/AP/UP:
1997 – Nagroda Rektora (zespołowa I stopnia) za opracowanie i wdrożenie projektu „Błękitna Matematyka”
- Wyróżnienia naukowe:
- 1995 - I nagroda w konkursie im. Anny Zofii Krygowskiej na najlepszą pracę studencką (dyplomową) z dziedziny dydaktyki matematyki; tytuł pracy magisterskiej: "Symbol literowy w nauczaniu matematyki"; promotor: prof. dr hab. H. Siwek
- 2004 - wyróżnienie rozprawy doktorskiej; tytuł rozprawy: „Proces uogólniania w matematyce i stosowanie w nim symbolu literowego przez uczniów w wieku 13-14 lat”; promotor: prof. dr hab. H. Siwek
- Publikacje
-
- L. Zaręba, Matematyczne uogólnianie. Możliwości uczniów i praktyka nauczania, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2012, pp. 196
- K. Kozieł, M. Morel, L. Zaręba, B. Barańska, Dzielenie przez ułamek zwykły, Perspektywa fenomenologiczna w badaniu zagadnień matematycznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2023, 123-142
- U. Górka, D. Kuczera, L. Zaręba, Dzielenie przez zero, Perspektywa fenomenologiczna w badaniu zagadnień matematycznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2023, 104-122
- L. Zaręba, Aktywność matematyczna ucznia szkoły podstawowej w zakresie dzielenia ułamków zwykłych źródłem inspiracji aktywności studenta, Znaczenie badań ścisłych i przyrodniczych prowadzonych w Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w rozwoju nauk, Wydawnictwo Naukowe UP, 2021, 131-148
- L. Zaręba, On students’ difficulties in changing their original procedure on the example of a task concerning differential comparison, Annales of the Polish Mathematical Society, Series V: Didactica Mathematicae 40 (2018), 97-129
- J. Major, B. Olik-Pawlik, T. Ratusiński, L. Zaręba, O roli prac dyplomowych z dydaktyki matematyki w kształceniu przyszłych nauczycieli matematyki (On the role of dissertations in didactics of mathematics in the training process of future teachers of mathematics), 9 (2017), 111-138
- J. Major, B. Olik-Pawlik, T. Ratusiński, L. Zaręba, Wybrane uwagi na temat roli zadań matematycznych w procesie nauczania-uczenia się matematyki, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia VIII (2016), 101-118
- L. Zaręba, O stosowaniu reprezentacji wizualnej w praktyce nauczania, Matematyka w przyrodzie i sztuce, tom 4, Wydawnictwo Naukowe PWSZ w Nowym Sączu, 2016, 207-224
- L. Zaręba, The role of visualisation in the process of generalisation, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia VII (2015), 111-128
- L. Zaręba, Students' mathematical thinking specificity in the light of a study, MATHEMATICAL TRANSGRESSIONS AND EDUCATION, Wydawnictwo Omega, 2015, 159-169
- L. Zaręba, 2009, Wprowadzanie studentów matematyki w badania dydaktyczne, w: Współczesne Problemy Nauczania Matematyki 2 (seria: Prace Monograficzne z Dydaktyki Matematyki), Koło SNM: „Forum Dydaktyków Matematyki”, Bielsko-Biała 2009, 95-110.
- A. Michalska, L. Zaręba, 2008, From research on understanding a letter symbol by students of a junior high school; w: Supporting Independent Thinking Through Mathematical Educaton; Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2008, 242, ISBN 978-83-7338-420-0
- Z. Powązka, L. Zaręba, Teacher’s studies students difficulties concerning the generalization of the concept of the Riemann integral; w: Matematyka XII. Prace naukowe; Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2007, 347-354
- L. Zaręba, A symbolic generalization as an effect of using the result or the method of solving a supporting problem; w: Proceedings of the CIEAEM 59 Congress, Mathematical activity in classroom practice and as research object in didactics: two complementary perspectives; D obogókő, Hungary, July 23-29, 2007; Varga Tamás Foundation, Budapest 2007; ISBN: 978-963-06-3733-6; s. 304.
- L. Zaręba, Od przypadków szczególnych do symbolicznej formy uogólnienia typu indukcyjnego; w: Kształcenie matematyczne – tendencje, badania, propozycje dydaktyczne; pod red. M. Czajkowskiej, G. Trelińskiego; Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2006, 117-126.
- L. Zaręba, Developing the activity of generalising by chosen polish workbooks; w: Proceedings of the CIEAEM 58 Congress, Changes in Society: A Challenge for Mathematics Education; Srni, The Chech Republic, July 9-15, 2006; University of West Bohemia, Plzeň 2006; ISBN: 80-7043-478-3; s. 331.
- L. Zaręba, Symboliczna forma uogólnienia jako efekt badania przypadków szczególnych zadania; w: Induktívne a deduktívne prístupy v matematike Konferencja s medzinárodnou účast’ou (Zborník príspevkov z konferencie); Smolenice 20. 4.- 22. 4. 2005; Katedra matematiky a informatiky Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave; ISBN 80-8082-030-9 (publikacja na CD; w wersji PDF s. 272-276)
- L. Zaręba, Sytuacje prowokujące do uogólniania a symboliczny zapis uogólnienia w wybranych podręcznikach szkolnych; w: Materiały pokonferencyjne; XIX Szkoła Dydaktyki Matematyki; Wrocław 6-8 września 2005; publikacja internetowa: http://fdm.e-dlaszkoly.pl/file.php/6/CD/XIX_SDM/XIXSDM-Zareba.pdf
- L. Zaręba, Proces uogólniania w matematyce i stosowanie w nim symbolu literowego u uczniów w wieku 13-14 lat; w: Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V: Dydaktyka Matematyki 27, Polskie Towarzystwo Matematyczne, Kraków 2004, 281-290
- L. Zaręba, Reasoning facilitating generalising and applying a letter symbol by pupils aged 13-14, w: Mathematica. Proceedings of the XI th Slovak – Czech – Polish Mathematical School, Pedagogical Faculty Catholic University in Ružomberok; Ružomberok June 2nd - 5th, 2004; s.173-177; także publikacja internetowa: http://fedu.ku.sk/konferencia/Zareba.pdf
- L. Zaręba, Capabilities of pupils aged 10-14 to apply a letter symbol in the process of generalizing – report from research, w: Mathematica. Proceedings of the XI th Slovak – Czech – Polish Mathematical School, Pedagogical Faculty Catholic University in Ružomberok; Ružomberok June 2nd - 5th, 2004; s. 178 -183; także publikacja internetowa: http://pf.ku.sk/kmaf/data/konferenciasub/pdf2003/Zareba.pdf
- L. Zaręba, Generalising reasoning of pupils aged 13-14 – w: Mathematica. Proceedings of the XI th Slovak – Czech – Polish Mathematical School, Pedagogical Faculty Catholic University in Ružomberok; Ružomberok June 2nd - 5th, 2004; s. 184-188.
- L. Zaręba, Proces uogólniania i stosowanie symbolu literowego w matematyce u uczniów w wieku 13-14 lat w świetle badań własnych; w: Materiały pokonferencyjne; XVIII Szkoła Dydaktyki Matematyki; Białystok 8-10 września 2004; ISBN 83-88396-49-8 (publikacja na CD); także publikacja internetowa: http://fdm.e-dlaszkoly.pl/file.php/6/SDMXVIII-CD/materialy.html
- L. Zaręba, Z badań nad procesem uogólniania i stosowaniem w nim symbolu literowego przez uczniów w wieku 10-14 lat; w: Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V: Dydaktyka Matematyki 25, Polskie Towarzystwo Matematyczne, Kraków 2003, 151-182
- L. Zaręba, Dojrzałość do stosowania symbolu literowego w procesie uogólniania u uczniów w średnim wieku szkolnym; w: Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, tom LIV, Wydawnictwo Oddziału Polskiej Akademii Nauk, Kraków 2001, 91-117
- L. Kusion, Z badań nad procesem uogólniania i stosowania symbolu literowego przez uczniów szkoły podstawowej; w: Acta Universitatis Purkynianae 27, Czech-Polish mathematical school 97; Czechy; Ustí nad Laben 1997, s. 115-120.
- H. Siwek, L. Kusion, Pokonać strach przed matematyką; w: Nauczyciele i Matematyka 19, 1996, 9-11
- Siwek H., L. Kusion, The Idea of Functional Mathematics Teaching. Some Proposals on Solving the Student Difficulties, w: Proceedings - Materiały z konferencji SEMT, Prague, The Czech Republic Charles University, Faculty of Education, August 28 – September 1, 1995, s. 146.
- L. Kusion, Różne aspekty litery jako istotnego składnika języka matematycznego na tle czynnościowego nauczania; w: Rocznik Naukowo-Dydaktyczny WSP w Krakowie. Zeszyt 182, Prace z Dydaktyki Matematyki 4, 1996, 163-200
- E. Malicka, T. Malicki, L. Zaręba, Nowa Błękitna Matematyka – Podręcznik do nauczania zintegrowanego - klasa druga Zeszyt 2.3, Wydawnictwo Kleks, Bielsko-Biała 2001, pp. 100.
- H. Wilk-Siwek, L. Kusion, T. Malicki, M. Sznajder, Matematyczne zgadywanki, kolorowanki i wyliczanki dla klasy 3, seria: Biblioteka Błękitnej Matematyki, Wydawnictwo Kleks, Bielsko-Biała 2000, pp. 48.
- E. Malicka, T. Malicki, L. Zaręba, Nowa Błękitna Matematyka – Podręcznik do nauczania zintegrowanego - klasa druga Zeszyt 2.2, Wydawnictwo Kleks, Bielsko-Biała 2000, pp. 100.
- E. Malicka, T. Malicki, L. Zaręba, Nowa Błękitna Matematyka w klasie II szkoły podstawowej. Książka dla nauczyciela część II (zeszyt: 2.2; 2.3) , Wydawnictwo Kleks, Bielsko-Biała 2000, (książka ukazała się w ograniczonym nakładzie w postaci broszury).
- E. Malicka, T. Malicki, L. Zaręba, Nowa Błękitna Matematyka. Klasa pierwsza Zeszyt 1.2, Wydawnictwo Kleks, Bielsko-Biała 1999, pp. 100.
- M. Sznajder, L. Kłosowski, E. Malicka, T. Malicki, L. Zaręba, Nowa Błękitna Matematyka. Klasa pierwsza Zeszyt 1.3, Wydawnictwo Kleks, Bielsko-Biała 1999, pp. 100.
- E. Malicka, T. Malicki , L. Zaręba, Nowa Błękitna Matematyka w klasie I szkoły podstawowej. Książka dla nauczyciela część II (zeszyt 1.2; 1.3) , Wydawnictwo Kleks, Bielsko-Biała 1999, pp. 115.
- M. Klakla, E. Malicka, T. Malicki, L. Zaręba, Nowa Błękitna Matematyka. Ćwiczenia, zadania, problemy – klasa czwarta szkoły podstawowej część 1, Wydawnictwo Kleks, Bielsko-Biała 1999, pp. 104.
- M. Klakla, E. Malicka, L. Zaręba, Nowa Błękitna Matematyka. Ćwiczenia, zadania, problemy – klasa czwarta szkoły podstawowej część 2, Wydawnictwo Kleks, Bielsko-Biała 1999, pp. 96.
- H. Wilk-Siwek, L. Kusion, T. Malicki, M. Sznajder, Matematyczne zgadywanki, kolorowanki i wyliczanki dla klasy 1, seria: Biblioteka Błękitnej Matematyki, Wydawnictwo Kleks, Bielsko-Biała 1998, pp. 48.
- H. Wilk-Siwek, L. Kusion, T. Malicki, M. Sznajder, Matematyczne zgadywanki, kolorowanki i wyliczanki dla klasy 2, seria: Biblioteka Błękitnej Matematyki, Wydawnictwo Kleks, Bielsko-Biała 1998, pp. 48.
- L. Kusion, Malicka E., T. Malicki, Ćwiczenia, zadania, problemy – część 1 – klasa czwarta, seria: Błękitna Matematyka, Wydawnictwo Kleks, Bielsko-Biała 1996, pp. 96.
- M. Klakla, L. Kusion, E. Malicka, Ćwiczenia, zadania, problemy – część 2 – klasa czwarta, seria: Błękitna Matematyka, Wydawnictwo Kleks, Bielsko-Biała 1996, pp. 96.
- H. Wilk-Siwek, L. Kusion: Błękitna Matematyka. Klasa trzecia. Zeszyt 3.1, Wydawnictwo Kleks, Bielsko-Biała 1996, pp. 64.
- H. Wilk-Siwek, L. Kusion: Błękitna Matematyka. Klasa druga. Zeszyt 2.3, Wydawnictwo Kleks, Bielsko-Biała 1995, pp. 64.
- H. Wilk-Siwek, L. Kusion: Błękitna Matematyka. Klasa pierwsza. Zeszyt 1.4, Wydawnictwo Kleks, Bielsko-Biała 1995, pp. 64.
- M. Sajka, P. Błaszczyk, L. Zaręba, Algebraic Approach Towards Shaping ,,Minus'' in School Mathematics - AMMA project, AUPC SDMP 14 (2022), 189-193
- A. Kowalska, M. Sajka, L. Zaręba, Doktor Maria Legutko - wspaniały człowiek, specjalista w zakresie dydaktyki matematyki, Współczesne problemy nauczania matematyki, Fundacja, 2020, 167-178
- L. Zaręba (autor wywiadu), Rozmowa z prof. Heleną Siwek, kierownikiem Katedry Dydaktyki Matematyki Instytutu Matematyki UP; W: Konspekt. Pismo Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Nr 3/2010 (36), Kraków, s. 98-101.
- L. Zaręba, Jubileusz Profesor Heleny Siwek (Jubilee of Profesor Helena Siwek), W: Annales of the Polish Mathematical Society, Series V: Didactica Mathematicae (Dydaktyka Matematyki) 33, s. 7-13; Polish Mathematical Society (Polskie Towarzystwo Matematyczne), Kraków 2010.
- B. Pawlik, M. Sajka, L. Zaręba, CIEAEM 58 – Sprawozdanie z konferencji Srni, 9-15 lipca 2006 roku; w: Annales of the Polish Mathematical Society, Series V: Didactica Mathematicae (Dydaktyka Matematyki) 30 (2007), 143-146
- B. Pawlik, M. Sajka, E. Swoboda, L. Zaręba, CIEAEM 59 – Sprawozdanie z konferencji Dobogókő, 23-29 lipca 2007 roku; w: Annales of the Polish Mathematical Society, Series V: Didactica Mathematicae (Dydaktyka Matematyki) 30 (2007), 147-154
- Z. Powązka, L. Zaręba : Uwagi o polsko-czesko-słowackich konferencjach z dydaktyki matematyki w roku 2007; w: Annales of the Polish Mathematical Society, Series V: Didactica Mathematicae (Dydaktyka Matematyki) 30 (2007), 155-159;
- Zaręba L.: Proces uogólniania w matematyce i stosowanie w nim symbolu literowego przez uczniów w wieku 13-14 lat”; rozprawa doktorska; promotor: prof. dr hab. Helena Siwek.
Monografie:
Artykuły naukowe:
Skrypty, podręczniki, poradniki:
Inne publikacje:
Sprawozdania z konferencji:
Rozprawy: