dr Bożena Rożek
adiunkt (pracownik dydaktyczny)
Katedra Edukacji i Podstaw Matematyki
pokój: 206 (210- Z-ca Dyrektora IM ds. Kształcenia)
telefon: 12 662-61-79 (62-72)
e-mail: bozena.rozek@uken.krakow.pl
Harmonogram zajęć:
Harmonogram konsultacji:
Dodatkowe informacje:
- Curriculum Vitae
-
- Wykształcenie
- 1974- 1982 - Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
- 1982 - 1986 - Studium Nauczycielskie w Kętach
- 1986 - 1991 - Wyższa Szkoła Pedagogiczna; Wydział Mat.-Fiz.-Techn.; studia na kierunku matematyka
- Dyplomy
- 1991 - mgr matematyki; (Wydział Mat.-Fiz.-Techn., WSP Kraków); tytuł pracy magisterskiej: Czynnościowe opracowanie miary; promotor: prof. dr hab. H. Siwek
- 1999 - doktor nauk matematycznych w zakresie ich dydaktyki (Wydział Mat.-Fiz.-Techn., WSP Kraków); tytuł rozprawy: Schemat myślowy szeregowo-kolumnowego układu figur u dzieci w wieku od 6 do 9 lat, promotor: prof. dr hab. Stefan Turnau
- Zainteresowania naukowe
-
Główne kierunki prowadzonych badań:
edukacja matematyczna dzieci w okresie wczesnoszkolnym; różne aspekty dziecięcego myślenia geometrycznego, a w szczególności rozumienia przez uczniów pewnego typu geometrycznego układu powstałego przez regularne rozmieszczenie figur w konfiguracji sieci prostokątnej (tzw. szeregowo-kolumnowego układu figur lub szyku prostokątnego)- Główne wyniki badań:
ujawnienie trudności pojęciowych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym w rozumieniu szyku prostokątnego; wskazanie na niesłychanie istotną dla myślenia matematycznego strukturę poznawczą związaną z dwuwymiarową koordynacją typu: pion-poziom; ujawnienie znaczenia struktury szeregowo-kolumnowej w nauczaniu szkolnym; wyróżnienie i scharakteryzowanie różnego typu struktur szeregowo-kolumnowego układu figur: konfiguracyjnych, liczbowych, powierzchniowych, numeracyjnych i rytmicznych- Granty i projekty badawcze
- 2007-2009 - wykonawca w grancie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego: „Strategia nauczania matematyki w Polsce” (kierownik projektu – prof. Z. Marciniak) w zakresie tematu: „Analiza stanu nauczania początkowego w zakresie nauczania matematyki”(kierownik zespołu – prof. Z. Semadeni)
- 2003-2006 - wykonawca w grancie KBN (nr 2 P03A 030 25): „Trojaka natura matematyki: idee głębokie, formy powierzchniowe, modele formalnej” (kierownik projektu – prof. Z. Semadeni)
- 2000-2003 - wykonawca w grancie KBN ( nr 2 P03A 024 18): „Przejście od arytmetyki do algebry szkolnej” (kierownik projektu – prof. Z. Semadeni)
- Przebieg pracy zawodowej
od 1.10.1991 - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie (wcześniej WSP i AP), Wydział Mat.-Fiz.-Techn., Instytut Matematyki; pracownik naukowo-dydaktyczny: na stanowisku asystent (1991-1999), na stanowisku adiunkt (1999-2019); pracownik dydaktyczny: na stanowisku adiunkt-dydaktyczny - obecnie od 1.10.2019
- Funkcje pełnione w UP
- przed 2006r - opiekun studiów niestacjonarnych kierunku matematyka
- 2005-2006 - Członek Ogólnouczelnianej Komisji Rektorskiej ds. Praktyk Pedagogicznych
- w latach 2010/2011-2012/13 opiekun studiów stacjonarnych I stopnia kierunku matematyka
- w latach 2013/2014-2014/15 opiekun studiów stacjonarnych II stopnia kierunku matematyka
- od 2015 r. - członek Kierunkowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia
- w latach 2016/17 - 2018/19 Członek Rady Wydziału UP
- od r. akadem. 2017/18 - Członek Rady Instytutu UP
- od 09.2018 udział w 3 spotkaniach konsultacjach diagnozujących potrzeby kształcenia nauczycieli w ramach projektu MNiSW "Opracowanie modelowych programów kształcenia nauczycieli" (m.in. dyskusje w kierunku opracowania nowych Standardów Kształcenia Nauczycieli)
- od 29.03.18 - Członek 9-osobowego zespołu ds. opracowanina nowego modelu kształcenia nauczycieli w UP (Decyzja Prorektora ds. kształcenia Nr RD/D.0201-3/2018)
- od 1.05.2019 - Z-ca Dyrektora Instytutu Matematyki ds. Kształcenia
- Prowadzone (najczęściej) zajęcia dydaktyczne
dydaktyka matematyki, specyfika myślenia matematycznego młodszych uczniów szkoły podstawowej, podstawy nauczania początkowego matematyki
- Konferencje
-
Konferencje naukowe:
- 40. Tagung für Didaktik der Mathematik (Niemcy, Osnabrück, 06.03-10.03.06); temat referatu: Kinderinterpretationen der Multiplikation in Anlehnung die Zeilen-Spalten-Anordnung
- 39. Tagung für Didaktik der Mathematik: Mathematikunterricht zwischen Standards und individuellem Lernen (Niemcy, Bielefeld, 28.02-4.03.05); temat referatu: Strukturwiedergabe bei Zeilen-Spalten-Systemen in Zeichnungen von Grundschulkindern
- Kongres ICME - 10 (The 10’th International Congress on Mathematical Education) (Dania, Kopenhaga, 5.07-11.07.2004); tytuł posteru: Children's difficulties in recognizing the row-column structure of 2D arrays
- Cesty (k) poznávání v matematice primární školy (Czechy, Ołomuniec, 22.04 –24.04.04); temat referatu: O rozumieniu prawa przemienności mnożenia przez dzieci 9-letnie
- 38. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (Niemcy, Augsburg, 29.02-5.03.04); temat referatu: Kinderschwierigkeiten beim Verstehen des Kommutativgesetz
- CIEAEM 55. The use of didactic materials for developing pupils’ mathematical activities. (Płock, 22.07-28.07.2003); tytuł posteru: Students’ Structuring of Two-Dimensional Rectangular Arrays.
- 37. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (Niemcy, Universität Dortmund, 2.03.2003 – 7.03.2003); temat wystąpienia: Strukturbetrachtung in regelmäßiger Figurenanordnung bei den Kindern.
- Matematika v škole dnes a zajtra (Słowacja, Ružomberok, 4.09 – 6.09.2002); tytuł referatu: Sposoby liczenia elementów układów ilustrujących iloczyn liczb naturalnych.
- 9thPolish-Czech Mathematical School (Polska, Osieczany, 6.06-8.06.2002); tytuł referatu: Perception of rectangular and skew structures in row-column arrangement of figures.
- 36. Tagung für Didaktik der Mathematik (Austria, Klagenfurt, 25.02 – 01.03.2002); tytuł referatu: Denkschema eines Reihen-Kolonnenfigurensystems bei Kindern im Alter von 6 bis 9 Jahren.
- The Summer School of Ph. D. Studies (Czechy, Chocerady, 7.06-10.06.2000); tytuł referatu: Postrzeganie struktury prostokątnej i ukośnej w szeregowo-kolumnowym układzie figur u dzieci w wieku od 10 do 13 lat.
- The Summer School of Ph. D. Studies (Chocerady, 11.98); tytuł referatu: Postrzeganie szeregowo-kolumnowego układu figur przez dzieci w wieku od 6 do 9 lat.
- CIEAEM 50 (Szwajcaria, Neuchâtel, 2.08.98-7.08.98); tytuł referatu: Children’s Understanding of the Row-Column Arrangement of Figures.
- SEMT 93 - International Symposium Elementary Math Teaching (Czechy, Praga, 30.08-3.09.1993).
Konferencje krajowe: - Interdyscyplinarna epistemologia matematyki (sympozjum prof. Z. Semadeniego- Szczawnica, czerwiec 2005); temat referatu: Strukturyzacja dwuwymiarowego szyku prostokątnego przez dzieci w wieku od 10 do 13 lat
- Problemy epistemologiczne dydaktyki matematyki (Warszawa, 19.11 – 20.11.04); temat referatu: Struktury i quasi-struktury szyku prostokątnego ujawnione w rozumowaniach dzieci
- Semantyczne i syntaktyczne aspekty przejścia od nauczania początkowego do algebry i geometrii szkolnej. Sympozjum prof. Z. Semadeniego (Warszawa, 20.09 – 21.09. 2002) temat wystąpienia: Wybrane prawa działań w rozumieniu uczniów pierwszego etapu edukacyjnego.
- Przejście od arytmetyki do algebry. Sympozjum prof. Z. Semadeniego (Szczawnica, 15.06 – 20.06.2001); tytuł referatu: Postrzeganie struktur typu mnogościowego przez dzieci w wieku 10 - 13 lat.
- X Krajowa Konferencja SNM: Matematyka w XXI wieku (Wisła, 5.02-8.02.2001);
- XV Szkoła Dydaktyki Matematyki (Kraków, Akademia Pedagogiczna, 29.11-2.12.1999); temat wystąpienia: Szeregowo-kolumnowy układ figur w rozumieniu dzieci w wieku od 6 do 9 lat.
- Integracja nauczania matematyki z innymi przedmiotami w kl. I-III szkoły podstawowej. Sympozjum prof. Z. Semadeniego (Szczawnica, 19.06-25.06.1999); tytuł referatu: Pojęcie ułamka w matematyce szkolnej i wyższej – grupa ilorazowa Mc Lance.
- Metody weryfikacji matematycznych osiągnięć uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Sympozjum prof. Z. Semadeniego (Żabnica, 14.06.98-21.06.98); tytuł referatu: Trzy typy struktur w prostokątnym układzie figur na płaszczyźnie: szeregowo-kolumnowa, liczbowa, powierzchniowa.
- IV Środowiskowa Konferencja Matematyczna (Czudec, 8.11.97-11.11.97); tytuł referatu: Koordynacja dwóch wymiarów u dzieci w wieku od 6 do 9 lat.
- Przejście od procesów do pojęć matematycznych u dzieci w wieku 6-10 lat. Sympozjum prof. Z. Semadeniego - z udziałem gości zagranicznych (Jastrzębia Góra, 06.96); tytuł referatu: Werbalny opis struktur szeregowo-kolumnowych przez dzieci 6-9 lat.
- Konstruktywistyczne podejście do kształtowania orientacji przestrzennej oraz pojęć geometrycznych i topologicznych u dzieci w wieku 6-10 lat. Sympozjum prof. Z. Semadeniego - z udziałem gości zagranicznych (Brenna, 06.95); tytuł referatu: Wpływ struktury flizowej, kratowej, i izolowanej na widzenie szyku prostokątnego przez dzieci w wieku od 6 do 8 lat.
- Przejście od procesów do obiektów przy uczeniu się pojęć matematycznych. Sympozjum prof. Z. Semadeniego (Szczawnica, 06.94); tytuł referatu: Rozumienie przez dzieci podwójnej struktury szeregów i kolumn.
- Programy integracyjne w edukacji wczesnoszkolnej. Sympozjum prof. Z. Semadeniego (Krynica, 05.1993);
- Matematyka poglądowa (01.1992)
- II Polska Konferencja Eyetrackingowa. Eyetracking w badaniach społecznych i humanistycznych. Teoria-metoda-aplikacja, Warszawa, Polska, 28 - 29 listopad, 2013
- Matematyka w przyrodzie i sztuce - matematyka, przyroda i sztuka w kształceniu powszechnym, Nowy Sącz, Polska, 16 - 17 maj, 2013
- Elementary Mathematics Education „Matematické vzdělávání v primární škole – tradice, inovace”, Olomouc, Republika Czeska, 23 - 25 kwiecień, 2014, referat: Rozwijanie aktywności matematycznych uczniów na początkowym poziomie edukacji
- Chlldren's Mathematical Education , Poznań, Polska, 7 - 10 lipiec, 2014, referat: How the youngest learners present their mathematical reasoning
- I Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa"Transgresje matematyczne" , Kraków, Polska, 15 - 18 czerwiec, 2014, referat: Dydaktyczne możliwości poznawcze badań eytreckingowych w zakresie rozwiązywania zadania matematycznego
- IV Międzynarodowa Konferencja "Matematyka w przyrodzie i sztuce - matematyka, przyroda i sztuka w kształceniu powszechnym, Nowy Sącz, Polska, 14 - 15 maj, 2015
- III Polska Konferencja Eyetrackingowa: Eyetracking-teoria, praktyka, zastosowanie, , Polska, 4 - 6 marzec, 2015, referat: Przetwarzanie tekstowych i rysunkowych nośników informacji podczas rozwiązywania zadań matematycznych
- II Interdisciplinary Scientific Conference Mathematical Transgressions, Kraków, Polska, 15 - 19 marzec, 2015
- International Symposium on Affect in Mathematics Education, Kraków, Polska, 26 - 26 czerwiec, 2015
- Children’s Mathematical Education, Wrocław, Polska, 18 - 21 lipiec, 2016, referat: Visual structures in student’s mathematical thinking
- Dzień Edukacji Matematycznej, Kraków, Polska, 25 - 25 czerwiec, 2016
- Krajowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, Wrocław, Polska, 10 - 13 luty, 2017, referat: Podejście konstruktywistyczne w kształtowaniu pojęć geometrycznych na I etapie edukacyjnym – przykład zajęć pozalekcyjnych
- 5th Polish Eye Tracking Conference , Lublin, Polska, 21 - 23 kwiecień, 2017, referat: Visual structures in developing student's mathematical mental activities - an eye-tracking aproach
- III Interdisciplinary Scientific Conference Mathematical Transgressions, Kraków, Polska, 18 - 23 czerwiec, 2017, referat: The role of swithing between the visual structures in solving mathematical problems - eye-tracking study
- XXVIII Szkoła Dydaktyki Matematyki, Kraków, Polska, 13 - 15 wrzesień, 2017, referat: Podejście konstruktywistyczne w pracy z uczniem zdolnym na poziomie wczesnoszkolnym – raport z badań longitudinalnych
- III Konferencję Matematyczno-Informatyczną „Congressio-Mathematica” , Rzeszów, Polska, 27 - 29 wrzesień, 2017, referat: Struktury wizualne osób na różnych poziomach doświadczenia matematycznego - raport z badań eyetrackingowych
- XXVII Krajowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, Poznań, Polska, 9 - 12 luty, 2018, referat: Od konkretu do symbolu - kształtowanie początków arytmetyki
- EuroMath 2018, Kraków, Polska, 7 - 11 marzec, 2018
- Contemporary Mathematics Education, Warszawa, Polska, 11 - 14 lipiec, 2018
- Współczesne Wyzwania Edukacji, Kraków, Polska, 14 - 15 grudzień, 2018, referat: Uczeń z dyskalkulią -przejawy trudności i wstępna terapia
- XVI Międzynarodowa Konferencja Naukowa EDUKACJA – TECHNIKA – INFORMATYKA, Rzeszów, Polska, 24 - 26 wrzesień, 2018, referat: Analiza parametrów okulograficznych zarejestrowanych podczas percepcji rysunków w sytuacjach zadaniowych
- XXVIII Krajowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, Opole, Polska, 8 - 11 luty, 2019, referat: Pole 100 kropek jako rusztowanie do obliczeń działań arytmetycznych
- XVII Międzynarodowa Konferencja Naukowa EDUKACJA – TECHNIKA – INFORMATYKA, Rzeszów, Polska, 23 - 25 wrzesień, 2019, referat: Budowanie strategii obliczeniowych przez uczniów podczas kształtowania się początków arytmetyki - raport z badań longitudinalnych
Konferencje międzynarodowe:-
Inne konferencje:
- Staże naukowe, wyjazdy zagraniczne
- 1.10.1997 - 30.06.1998 staż naukowy w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Rzeszowie – opiekun naukowy: prof. dr hab. Stefan Turnau
- XII 97 - Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Karola w Pradze - opiekun naukowy: prof. Milan Hejny
- Współpraca międzyuczelniana i zagraniczna
- Systematyczny udział od 1991 r w ogólnopolskim seminarium naukowym: Edukacja Matematyczna Dzieci organizowanym przez prof. Zbigniewa Semadeniego (Uniwersytet Warszawski, Instytut Matematyki)
- Udział od 1991 r w naukowych Sympozjach prof. Zbigniewa Semadeniego (UW, IM) z udziałem gości zagranicznych
- Nagrody, wyróżnienia, odznaczenia
-
Odznaczenia Państwowe:
- 2002 r. - Brązowy Krzyż Zasługi
- 2012 r. - Medal Komisji Edukacji Narodowej
- 2019 r. - Medal Srebrny za długoletnią służbę
- Nagrody Rektora WSP/AP/UP:
- Uznanie przez Radę Wydziału Matematyczno-Fizyczno-Technicznego rozprawy doktorskiej za wyróżniającą
- Zainteresowania
turystyka, fotografika
- Publikacje
-
- N. Bryś, B. Barańska, B. Rożek, Kąt, Perspektywa fenomenologiczna w badaniu zagadnień matematycznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2023, 8-23
- B. Rożek, Struktury poznawcze myślenia geometrycznego, w: G. Formicki, J. Szmańda (red): Znaczenie badań ścisłych i przyrodniczych prowadzonych w Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w rozwoju nauk, Wydawnictwo Naukowe UP Kraków, 2021, 149-159
- B. Rożek, R. Rosiek, Analiza parametrów okulograficznych zarejestrowanych podczas percepcji rysunków w sytuacjach zadaniowych, ETI (2018), 232-239
- B. Rożek, The role of switching over the visual structures in solving mathematical problems -- eye-tracking study, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia X (2018), 173-186
- B. Rożek, On the monograph ''Mathematical Transgressions 2015'', Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia IX (2017), 219-226
- M. Andrzejewska, A. Stolińska, W. Błasiak, P. Pęczkowski, R. Rosiek, B. Rożek, M. Sajka, D. Wcisło, Eye-tracking verification of the strategy used to analyse algorithms expressed in a flowchart and pseudocode, Interactive Learning Environments 24 (2016), 1981-1995
- J. Zielińska, R. Rosiek, M. Andrzejewska, W. Błasiak, M. Godlewska, B. Rożek, M. Sajka, A. Stolińska, D. Wcisło, P. Kazubowski, Planowanie przebiegu rehabilitacji poznawczej osoby niepełnosprawnej z zastosowaniem okulografii, Niepełnosprawność i Rehabilitacja 2 (2016), 118-131
- B. Rożek, On formal and informal notation of calculatio n during the early learning of arithmetic by young students, Didactica Mathematicae 38 (2016), 149-174
- B. Rożek, W. Błasiak, M. Andrzejewska, M. Godlewska, P. Kazubowski, A. Stolińska, D. Wcisło, Eyetrackingowe badania postrzegania przez uczniów matematycznych struktur wizualnych, Neuronauka i eyetracking. Badania i aplikacje, Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner, 2016, 215-236
- P. Pęczkowski, W. Błasiak, P. Kazubowski, M. Godlewska, A. Stolińska, M. Andrzejewska, B. Rożek, D. Wcisło, Analiza strategii rozwiązywania zadań przez uczniów o różnym deklarowanym stopniu zainteresowań przedmiotami ścisłymi, Neuronauka i eyetracking. Badania i aplikacje, Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner, 2016, 89-122
- M. Godlewska, D. Wcisło, M. Andrzejewska, P. Kazubowski, R. Rosiek, B. Rożek, A. Stolińska, W. Błasiak, P. Pęczkowski, Różnice w strategii rozwiązywania problemów z fizyki przez wybrane grupy uczniów gimnazjum, Neuronauka i eyetracking. Badania i aplikacje, Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner, 2016, 171-188
- M. Sajka, R. Rosiek, W. Błasiak, M. Andrzejewska, M. Godlewska, P. Kazubowski, B. Rożek, A. Stolińska, D. Wcisło, Analiza reakcji pupilometrycznych uczniów gimnazjum podczas rozwiązywania zadania - badania porównawcze, Edukacja - Technika - Informatyka 3 (2015), 188-194
- B. Rożek, W. Błasiak, M. Andrzejewska, M. Godlewska, P. Kazubowski, R. Rosiek, M. Sajka, A. Stolińska, D. Wcisło, Neurodydaktyczne aspekty procesu rozwiązywania testowego zadania matematycznego w oparciu o badania eyetrackingowe, Edukacja - Technika - Informatyka 3 (2015), 202-208
- M. Andrzejewska, A. Stolińska, W. Błasiak, P. Pęczkowski, R. Rosiek, B. Rożek, M. Sajka, D. Wcisło, Zastosowanie badań eye-trackingowych w neurodydaktyce, Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015, 273-288
- W. Błasiak, M. Godlewska, P. Kazubowski, R. Rosiek, B. Rożek, M. Sajka, A. Stolińska, D. Wcisło, Eye-tracking w badaniach pedagogicznych, Człowiek-Media-Edukacja, , 2015, 25-36
- W. Błasiak, M. Godlewska, R. Rosiek, D. Wcisło, M. Andrzejewska, P. Pęczkowski, B. Rożek, M. Sajka, A. Stolińska, E. Dutkiewicz, P. Kazubowski, Eye-tracking i jego zastosowanie w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych, Problemy Dydaktyki Fizyki, Oficyna Wydawnicza ATUT, Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, 2015, 173-189
- B. Rożek, Didactic cognitive abilities of the eye tracking research in solving mathematical tasks, Mathematical Transgressions and Education, Wydawnictwo Omega, 2015, 99-111
- B. Rożek, Wykorzystanie badań eyetrackingowych do analizy procesu rozwiązywania testowego zadania matematycznego jednokrotnego wyboru , Edukacja - Technika - Informatyka 5 (2014), 384-390
- D. Wcisło, W. Błasiak, M. Andrzejewska, M. Godlewska, R. Rosiek, B. Rożek, M. Sajka, A. Stolińska, P. Pęczkowski, Różnice w rozwiązywaniu problemów fizycznych przez nowicjuszy i ekspertów, Edukacja - Technika - Informatyka 5 (2014), 361-367
- B. Rożek, Rozwijanie aktywności matematycznych uczniów na początkowym poziomie edukacji, Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Pedagogica, Mathematica IX (2014), 233-237
- B. Rożek, O I Interdyscyplinarnej Konferencji naukowej , Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia VI 6 (2014), 167-172
- B. Rożek, W. Błasiak, M. Andrzejewska, M. Godlewska, P. Pęczkowski, R. Rosiek, M. Sajka, A. Stolińska, D. Wcisło, The eye-tracking research method in the process of solving mathematical tasks requiring drawing analysis, Didactics of Mathematics 11(15) (2014), 43-58
- B. Rożek, Przechodzenie od struktur bogatych do struktur ubogich w sensie Freudenthala, Współczesne Problemy Nauczania Matematyki, Koło SNM "Forum Dydaktyków Matematyki", 2014, 165-191
- P. Pęczkowski, W. Błasiak, M. Andrzejewska, R. Rosiek, B. Rożek, M. Sajka, A. Stolińska, D. Wcisło, P. Kazubowski, M Paś, Research of strategies applied to solve a physics problem by persons with different degree of experience and different attitudes towards physics, Teaching and learning science at all levels education, Wydawnictwo Naukowe UP, 2014, 98-106
- A. Stolińska, M. Andrzejewska, W. Błasiak, P. Pęczkowski, R. Rosiek, B. Rożek, M. Sajka, D. Wcisło, Analysis of saccadic eye movements of experts and novices when solving text tasks, New Technologies in Science Education, UP Kraków, 2014, 21-29
- B. Rożek, Matematyka w działaniu w edukacji przyszłych nauczycieli nauczania początkowego-przykłady, Nauczanie i uczenie się w działaniu, Wyd. PWSZ, 2013, 97-110
- B. Rożek, E. Urbańska, On evoking creative mathematical activities relating to generalization and specification in early grade pupils, Generalization in mathematics at all educational levels, Wyd. Uniw. Rzeszowskiego, 2012, 158-169
- M. Ciosek, B. Rożek, Reflections on generalizations as an important question of mathematical education, Didactica Mathematicae, Annales of the Polish Mathematical Society, Series V, 34 (2012), 101-109.
- B. Rożek, Structures of 2D arrays identified in children's drawings, w: Motivation via Natural Differentiation in Mathematics, red.: Maj B., Swoboda E., Tatsis K., Wyd. Uniw. Rzeszowskiego, Rzeszów 2010, 152-158
- B. Rożek, Children’s spatial orientation, (współautor: Urbańska A.) w: Child and Mathematics, eds.: Swoboda E., Gunčaga J., Wyd. Uniw. Rzeszowskiego, Rzeszów 2009, 7-22 toż. [polska wersja]: B. Rożek, O dziecięcym orientowaniu się w przestrzeni, w: Dziecko i matematyka, red.: Swoboda E., Gunčaga J., Wyd. Uniw. Rzeszowskiego, Rzeszów 2009, 24-38
- B. Rożek, Shapes in games with the youngest – didactic episodes, w: Child and Mathematics, eds.: Swoboda E., Gunčaga J., Wyd. Uniw. Rzeszowskiego, Rzeszów 2009, 77-85 toż. [polska wersja]:B. Rożek, Kształty w zabawach z najmłodszymi – epizody dydaktyczne, w: Dziecko i matematyka, red.: Swoboda E., Gunčaga J., Wyd. Uniw. Rzeszowskiego, Rzeszów 2009, 93-101
- B. Rożek, Kinderinterpretationen der Multiplikation in Anlehnung die Zeilen-Spalten-Anordnung, Beiträge zum Mathematikunterricht. Verlag Franzbecker, Hildesheim und Berlin [40. Tagung für Didaktik der Mathematik] 2006, 441-445
- B. Rożek, Strukturwiedergabe bei Zeilen-Spalten-Systemen in Zeichnungen von Grundschulkindern, Beiträge zum Mathematikunterricht, Verlag Franzbecker, Hildesheim und Berlin [39. Tagung für Didaktik der Mathematik] 2005, 489-492
- B. Rożek, Strukturyzacja dwuwymiarowego szyku prostokątnego przez dzieci w wieku od 10 do 13 lat, Dydaktyka Matematyki. Roczniki PTM seria 5 28(2005), 221-274
- B. Rożek, O rozumieniu prawa przemienności mnożenia przez dzieci 9-letnie, Cesty (k) poznávání v matematice primární školy [Sborník příspěvků], ed. Uhlířová M., 2004, 223-228
- B. Rożek, Kinderschwierigkeiten beim Verstehen des Kommutativgesetz, Beiträge zum Mathematikunterricht, Vorträge, Verlag Franzbecker, Hildesheim und Berlin, [38 Tagung für Didaktik der Mathematik] 2004, 485-489
- B. Rożek, Sposoby liczenia elementów układów ilustrujących iloczyn liczb naturalnych, Matematyka v škole dnes a zajara, Katolícka Univerzita v Ružomberoku, 2003, 51-55
- B. Rożek, Strukturbetrachtung in regelmäßiger Figurenanordnung bei den Kindern, Beiträge zum Mathematikunterricht: Vorträge, ed. Henn H.-H., Verlag Franzbecker, Hildesheim und Berlin, [37 Tagung für Didaktik der Mathematik] 2003, 549-552
- B. Rożek, Perception of rectangular and skew structures in row-column arrangement of figures, Ann. Acad. Paed. Cracov. 16 Studia Math. 3(2003), 215-221
- B. Rożek, Denkschema eines Reihen-Kolonnenfigurensystems bei Kindern im Alter von 6 bis 9 Jahren, Beiträge zum Mathematikunterricht 2002, ed. W. Peschek, Verlag Franzbecker, Hildesheim, Berlin, 36. Tagung für Didaktik der Mathematik in Klagenfurt, (2002) 427-430
- B. Rożek, E. Urbańska, Children’s Understanding of the Row-Column Arrangement of Figures, Les liens entre la pratique de la classe et la recherché en didactique des mathématiques. Actes de la CIEAEM 50, ed. Jaquet F., CIEAEM 50, Neuchâtel, (1999), s. 303-307.
- B. Rożek, Schemat myślowy szeregowo-kolumnowego układu figur u dzieci w wieku od 6 do 9 lat, Dydaktyka Matematyki. Roczniki PTM, seria 5 21(1999), 129-134.
- B. Rożek, Struktury szeregowo-kolumnowe u dzieci w wieku od 6 do 8 lat, Dydaktyka Matematyki. Roczniki PTM seria 5 19(1997), 29-46.
- B. Rożek, H. Siwek, Rozwijanie aktywności matematycznych studentów pedagogiki wczesnoszkolnej przy zastosowaniu metody czynnościowej, Zeszyty Nauk. Wyż. Szkoły Ped. Rzeszów 15 Mat. 3 (1995), 51-72.
- B. Rożek, O trudnościach związanych z rozumieniem pojęcia pola przez dzieci w wieku od 6 do 9 lat, Wyż. Szkoła Ped. Kraków, Rocznik Nauk.-Dydakt. 172, Prace Pedagogiczne 17(1995), 83-92.
- B. Rozek, Rozwój świadomości struktury rzędów poziomych i pionowych w szyku szeregowo-kolumnowym u dzieci w wieku od 6 do 9 lat, Dydaktyka Matematyki. Roczniki PTM seria 5 16(1994), 39-72.
- B. Rożek, A. Urbańska, E. Urbańska, Video Records of Student-Teacher Solving a Problem as Both a Research and Didactical Means. Communication in Educational Process, SEMT 93 – Proceedings, International Symposium Elementary Math. Teaching SEMT 93 Prague (1993), 65.
- B. Rożek, E. Urbańska, Klubik Małego Matematyka. Rozwijanie aktywności matematycznych uczniów I etapu edukacyjnego, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2013, pp. 125
- A. Demby, B. Rożek, Z. Semadeni, Słoneczna matematyka. Wiosenny zeszyt ćwiczeń. Klasa 2 , Muza Szkolna, Warszawa 2001
- A. Demby, B. Rożek, Z. Semadeni, Słoneczna matematyka. Zimowy zeszyt ćwiczeń. Klasa 2 , Muza Szkolna, Warszawa 2001
- A. Demby, B. Rożek, Z. Semadeni, Słoneczna matematyka. Jesienny zeszyt ćwiczeń. Klasa 2 , Muza Szkolna, Warszawa 2001
- A. Demby, B. Rożek, Z. Semadeni, Słoneczna matematyka. Podręcznik do kształcenia zintegrowanego. Klasa 2 Słoneczna matematyka. Jesienny zeszyt ćwiczeń. Klasa 2 , Muza Szkolna, Warszawa 2001
- Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska, A. Demby , Gajewska G., Lankiewicz B., Sawicka K., Urbańska A., Urbańska E. Cholewińska B., Koch A., Kwil M., Rosiak L., Przyjazny program zintegrowany. I etap edukacyjny. Klasy 1-3 (Numer w wykazie DKW-4014-53/00) , WSiP, Warszawa 2000
- Z. Semadeni, Gruszczyk-Kolczyńska, A. Demby, G. Gajewska, B. Lankiewicz, B. Rożek, A. Urbańska, E. Urbańska, Program nauczania, Nauczanie początkowe, Matematyka w zintegrowanym nauczaniu początkowym, „Przyjazna matematyka wraz ze ścieżkami integracyjnymi”, WSiP, Warszawa 1999
- M. Ciosek, B. Rożek, Publikacje Profesor Anny Zofii Krygowskiej, Dydaktyka Matematyki. Roczniki PTM seria 5 28(2005), 11-30
- B. Rożek, S. Turnau, Dziesiąty Kongres ICME , Dydaktyka Matematyki. Roczniki PTM seria 5 27 (2004), 251-255
- Anna Zofia Krygowska. Her life and work [wersje: ang. i franc.], Praca zb. pod red. Ciosek M. [we współpracy z Rożek B., Turnau S., Żeromska A.], Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock, [CIEAEM 55] 2003, s. 56
- Schemat myślowy szeregowo-kolumnowego układu figur u dzieci w wie-ku od 6 do 9 lat, niepublikowana rozprawa doktorska 1999
Artykuły naukowe:
Skrypty, podręczniki, poradniki:
Inne publikacje:
Rozprawy: